(Polski) Wódka w sklepach małoformatowych

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Jak wynika z danych CMR, w sklepach małoformatowych wszelkiego rodzaju trunki odpowiadają za jedną czwartą obrotów i są swego rodzaju magnesem przyciągających klientów – piwo, wódka, whisky i inne napoje alkoholowe pojawiają się na co trzecim paragonie.

Warto dodać, że bardzo często zakup alkoholu jest jedynym powodem wizyty w pobliskim sklepie, o czym może świadczyć fakt, że na prawie 40% paragonów z piwem i na około 35% paragonów z wódkami smakowymi występują żadne inne produkty.

Jak pokazują dane CMR, najważniejszą kategorią alkoholową w sklepach małoformatowych pozostaje piwo, które w chłodniejszej części roku odpowiada za około 50% obrotów tą kategorią, a w najcieplejszych miesiącach za ponad 60%. Inne ważne kategorie dla tego formatu to wódki czyste i smakowe, a w mniejszym stopniu także whisky i wino stołowe. Pozostałe rodzaje alkoholi mają marginalne znaczenie dla obrotów sklepów małoformatowych, co dokładnie odzwierciedla półka z tą kategorią.

Alkohol można kupić w prawie każdym sklepie małoformatowym, przy czym najszerszą dystrybucję mają oczywiście piwo (dostępne w niemal 100% sklepów sprzedających alkohol) i wódki (ma je na półce 9 na 10 placówek prowadzących sprzedaż alkoholu). W 2018 r. w ponad 80% sklepów sprzedających alkohol miało w ofercie wina stołowe, a w 6 na 10 takich placówek można było kupić whisky. Mniej znaczące kategorie, takie jak gin czy rum można było w tym czasie kupić tylko w co trzecim sklepie, a tequila była dostępna zaledwie w 5% placówek, które sprzedają alkohol.

Wódki czyste i kolorowe

Niekwestionowanym liderem kategorii mocnych alkoholi są wódki czyste i smakowe które odpowiadają za ponad 90% sprzedaży mocnych trunków. Jednocześnie wódka odpowiada za prawie 9% obrotu w sklepach małoformatowych do 300 m2 i można ją znaleźć na co dwunastym paragonie. Ze względu na duże znaczenie tej kategorii, a także nieustającą aktywność producentów, którzy wprowadzają do ofert nowe marki, warianty i pojemności, półka z wódkami wciąż się rozszerza. W grudniu 2017 r. klienci typowego sklepu małoformatowego mogli wybierać spośród ponad 40 wariantów wódek smakowych i ponad 30 wariantów wódek czystych. I o ile wciąż widzimy wzrost wariantów wódek smakowych, to półka wódek czystych nie poszerza się rok do roku.  Jak wynika z danych CMR, w całym 2017 roku w sklepach małoformatowych do 300m2, za 94% wartości sprzedaży wódek czystych i smakowych odpowiadały transakcję na których pojawiały się tylko 1 lub 2 butelki wódek.

Sprzedaż wódek w sklepach małoformatowych zdominowały dwie firmy – CEDC i Stock, które w 2017 roku. odpowiadały łącznie za ¾ wartości i wolumenu sprzedaży tej kategorii. W całym 2017 roku. CEDC  kontrolowało ponad 40% wartości sprzedaży wódek czystych i podobne udziały w wartości sprzedaży wódek smakowych. W 2017 roku Stock pozostaje liderem sprzedaży w segmencie wódek smakowych, mimo iż systematycznie traci udziały na rzecz CEDC – w okresie od stycznia do grudnia jego marki generowały łącznie 50% wartości sprzedaży tej kategorii.

W 2017 r. wódki czyste odpowiadały za ponad 70% wolumenu  sprzedaży wódek w sklepach małoformatowych. W tym segmencie niezmiennie największe znaczenie ma pojemność 0,5 l, aczkolwiek im niższy segment cenowy tym większego znaczenia nabierają mniejsze opakowania. W segmencie ekonomicznym małe butelki do 200ml odpowiadają nawet za ponad 60% wolumenu tego segmentu. Ma to swoje odzwierciedlenie w rankingach rotacji. Najczęściej kupowane warianty wódek czystych to Żytniówka Czysta w opakowaniu 100 ml(segment ekonomiczny) i Żubrówka Biała w półlitrowej butelce(segment mainstream) – w 2017 r. każda z nich występowała na ponad 10% paragonów z tą kategorią. Do koszyków klientów często trafiały też Krupnik Czysty i Żołądkowa Czysta de  Luxe w półlitrowych opakowaniach, a także Żytniówka i Żubrówka Biała w pojemności 200 ml.

Od 2016r. obserwujemy na tym rynku wojnę cenową i już dawno ceny głównych SKU przekroczyły magiczny próg 20zł za butelkę 500ml. W efekcie traci na tym segment ekonomiczny, któremu ‘droższe’ marki zabierają udziały.

Znaczenie wódek smakowych w sprzedaży całej kategorii jest wciąż znacznie mniejsze niż wódek czystych, ale ich sprzedaż rośnie bardzo dynamicznie – w 2017 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na nie o 14% więcej niż w roku 2016.  Ta kategoria stale się rozwija. Z danym CMR wynika, że prawie co trzecia złotówka przeznaczona na wódki była wydana właśnie na jej warianty smakowe. W sklepach małoformatowych można już spotkać ponad 40 wariantów (więcej niż wódek czystych). W tej kategorii za ponad 70% wartości sprzedaży odpowiadają małe opakowania 100 i 200ml. W omawianym okresie 9 na 10 osób kupujących ten rodzaj alkoholu sięgało po butelki o pojemności mniejszej niż 0,5 l. Jeszcze w 2016 roku liderem w segmencie wódek smakowych były Lubelskie Smakowe, w 2017 uzyskują podobną pozycję jak Soplica Smakowa (27% udziałów w wartości sprzedaży). Trzecią marką w tym segmencie jest Żołądkowa Gorzka (21% udziałów w wartości sprzedaży) W okresie od stycznia do grudnia 2017 r. klienci sklepów małoformatowych najczęściej kupowali Cytrynówkę Lubelską w opakowaniu 100 ml (występowała na co dziesiątym paragonie z tą kategorią). W czołówce zestawienia najpopularniejszych wódek smakowych znalazły się też Żołądkowa Gorzka w wariancie tradycyjnym i z miętą, a także Wiśniówka Lubelska lub Soplica Orzech Laskowy (wszystkie w butelkach 100 ml).

Piotr Szczerbiński


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data