(Polski) Wrzesień w sklepach małoformatowych

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Jak wynika z danych CMR, we wrześniu 2018 r. obroty sklepów małoformatowych o powierzchni do 300 m2 były o 5,7% wyższe niż rok wcześniej, a liczba transakcji wzrosła w tym czasie o 1,1%.

Wzrosty w ujęciu rocznym to zasługa wyjątkowo dość wysokich jak na wrzesień temperatur. Najwyższe wzrosty w porównaniu z ubiegłorocznym wrześniem odnotowały właśnie te kategorie, których sprzedaż jest mocno skorelowana z pogodą. Liczba paragonów, na których występowały lody, we wrześniu 2018 r. była o pond 70% wyższa niż rok wcześniej, a liczba transakcji z wodą czystą wzrosła o 27%.

Ciepły wrzesień nie mógł się jednak równać z upalnym sierpniem, dlatego w ujęciu mdm wszystkie wrażliwe na pogodę kategorie odnotowały spadki sprzedaży. Porównaniu z sierpniem o połowę zmniejszyła się liczba transakcji zakupu lodów, po wody sięgnęło o 25% klientów mniej, a liczba paragonów z piwem spadła o 16%. Wraz z ustaniem upałów do łask wróciły czekolady (we wrześniu klienci wydali na nie o 20% więcej niż w sierpniu), herbaty i zupy w torebkach do gotowania (wartość ich sprzedaży wzrosła w ujęciu mdm o 10%).

Wrzesień to także czas, kiedy w sklepach małoformatowych rośnie zainteresowanie słodyczami w małych opakowaniach, które często trafiają do szkolnego plecaka jako uzupełnienie drugiego śniadania, takie jak batony (we wrześniu klienci kupili ich o ponad 30% więcej niż w sierpniu), wafelki oraz rogaliki. O takim przeznaczeniu tego typu produktów świadczą godziny ich zakupu. Jak wynika z danych CMR, we wrześniu w dni powszednie co ósmy paragon z rogalikami i co czternasty z wafelkami impulsowymi przeszedł przez kasy sklepów małoformatowych między godziną 7.00 a 8.00.

We wrześniu 2018 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych wyniosła 13,79 zł, o 0,9% mniej niż w sierpniu br. i o 4,5% więcej niż we wrześniu 2017 r. W tym czasie w koszyku zakupowym w tym formacie placówek można było znaleźć średnio 3,6 opakowań produktów (co oznacza wzrost o 3% w porównaniu z wrześniem 2017 r.). Trzeba jednak pamiętać, że w sklepach małoformatowych wciąż dominują niewielkie transakcje – we wrześniu co drugi klient odwiedzający taką placówkę kupował tylko jeden lub dwa produkty.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data