(Polski) Co zamiast papierosów mentolowych?

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Pierwsza połowa 2020 roku obfitowała w szereg zewnętrznych wyzwań dla kategorii nikotynowych: styczniowa podwyżka akcyzy, koronawirus, wreszcie zakaz sprzedaży produktów mentolowych od 20 maja. Szczególnie ostatnie dwa, nakładając się w czasie, istotnie wpłynęły na dynamiczne zmiany zwyczajów zakupowych i profil koszyka. Potencjalnie mniej okazji do palenia ze względu na kwarantannę, zauważalne implikacje zamkniętych granic na sprzedaż na obszarach przygranicznych, selektywnie zamknięte sklepy (szczególnie sieciowe) i w konsekwencji przesunięcie wag sprzedaży w kierunku mniejszych miejscowości, znalazły odzwierciedlenie w spadku wolumenu papierosów w okresie marzec-maj o ok.6% (w porównaniu z 2019), w dużej mierze skompensowanym jednak przez kategorię tytoniu do palenia i segmenty nowatorskich rozwiązań.

W okresie bezpośrednio poprzedzającym zakaz sprzedaży produktów mentolowych, dla wycofywanych segmentów papierosów wyraźnie spotęgowana została ogólna tendencja obserwowana od początku epidemii związana z kupowaniem na zapas. Koszyki z papierosami mentolowymi i z kapsułkami w każdym kolejnym tygodniu biły rekordy wartości, przy średniej wielkości jednorazowego zakupu papierosów na poziomie nawet niemal dwukrotnie wyższym niż w okresach wcześniejszych, co w kierunkowo stabilnej pod względem zachowań kategorii było zjawiskiem wcześniej niespotykanym w tej skali. Jeszcze ciekawszy był profil transakcji, gdzie niemal 70% wartości sprzedaży wycofywanych segmentów dostarczyły transakcje z dwoma lub więcej paczkami papierosów (a niemal 1/3 w transakcjach z sześcioma lub więcej paczkami!).

Największa od lat rewolucja w kategorii (w której nawet 30% shopperów z dnia na dzień zostało pozbawionych swojego dotychczas preferowanego typu papierosów) przyniosła multum opcji przygotowanych przez głównych producentów tytoniowych. Kategoria papierosów zyskała szereg –  lekkich pod względem mocy – nowości, funkcjonujących jako zupełnie nowe warianty lub w wersji maksymalnie ułatwiającej migrację shopperów, nawet z zachowaniem nazwy i kodu kreskowego dotychczasowych wariantów mentolowych i z kapsułkami. Swój już dynamiczny rozwój przyspieszyły segmenty wkładów do podgrzewaczy tytoniu (w tym śmielej pojawiające się warianty z kapsułkami) oraz pody do elektronicznych papierosów. W ostatnich tygodniach pojawiły się też i szybko zyskują na popularności nieobjęte zakazem cygaretki z kapsułkami (dodatkowo atrakcyjne do testowania ze względu na legalną możliwość zakupu nie tylko paczek, ale i pojedynczych sztuk) oraz karty aromatyzujące – umożliwiające osiągnięcie indywidualnie preferowanego poziomu mentolizacji regularnych papierosów, poprzez umieszczenie karty wewnątrz paczki przez odpowiednio długi czas.

Wszystkie wspomniane rozwiązania niezwykle szybko osiągnęły skalę wartości sprzedaży liczoną w milionach złotych, natomiast mimo wszystko głównym zwycięzcą pomentolowej batalii w pierwszych dniach po zakazie pozostają najpopularniejsze od dłuższego czasu warianty regularnych papierosów, które bezpośrednim następcom wycofanych segmentów pozostawiły póki co niewiele ponad 10% wagi kategorii papierosów. To jednak prawdopodobnie nie koniec tegorocznych dynamicznych zmian dla kategorii nikotynowych, jako że przed nami wprowadzenie akcyzy na wyroby nowatorskie i płyny do elektronicznych papierosów.

 

Dominik Ornat


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data