(Polski) Zdrowie na talerzu polskiego konsumenta

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Od dłuższego czasu obserwujemy dynamiczny rozwój trendu zdrowotnego. Widać to też na talerzu polskiego konsumenta. Struktura handlu w Polsce sprzyja robieniu zakupów w sklepach „za rogiem”, natomiast właściciele sklepów małoformatowych świetnie rozumieją zmieniające się potrzeby konsumentów i dostosowują do nich asortyment oferowanych produktów.

Kiedy spojrzymy na koszyk śniadaniowy, to nieodzowną pozycją jest w nim nabiał. Konsumenci sięgają po niego coraz częściej – w roku 2018 liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 mkw wzrosła o 3% w porównaniu z rokiem poprzednim, w tym samym stopniu wzrosła liczba oferowanych SKU w tym kanale sprzedaży. Najczęściej w koszyku z nabiałem znajdziemy mleko, śmietanę, następnie jogurty łyżeczkowe i serki kanapkowe. Obok dużych i stabilnych w ujęciu wartości sprzedaży kategorii są też mniejsze, które notują duże wzrosty. Wśród nich znajdziemy sery twarogowe naturalne oraz kefiry cieszące się coraz większym poparciem konsumentów – średnia liczba transakcji na sklep w przypadku tych grup produktów wzrosła rok do roku odpowiednio o 9% i 12%.

Co więcej, według raportu CMR na temat rozwoju sprzedaży produktów mlecznych bez laktozy, w pierwszym kwartale 2019 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na nabiał bez laktozy o 33% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Liderem pod względem wartości sprzedaży produktów mlecznych bez laktozy jest Mlekovita, w drugiej kolejności kupujący wybierają produkty firmy Hochland. Ważnymi graczami w tym segmencie są również firmy Piątnica i Zott. Produkty mleczne bez laktozy są już dostępne w co drugim sklepie małoformatowym do 300 mkw.

Drugą grupą produktów, po które coraz częściej sięgają polscy konsumenci są produkty z certyfikatem BIO. Wśród kategorii nabiałowych najbardziej popularne są jogurty łyżeczkowe i naturalne. Te pierwsze są dostępne już w 61% sklepów małoformatowych do 300 mkw prowadzących sprzedaż produktów z certyfikatem BIO (dane za pierwszy kwartał 2019 r. według raportu CMR „Produkty z certyfikatem BIO”).

Wzrost popularności wegetarianizmu wśród polskich konsumentów przekłada się na to, co obok nabiału trafia do koszyków shopperów. Coraz częściej pieczywo smarowane jest pastami kanapkowymi wegetariańskimi – produkty te zanotowały 23% wzrost sprzedaży wartościowej w 2018 r. versus poprzedni rok. Konsumenci zaczynają też sięgać po produkty spoza kanonu polskiej kuchni – przykładem są hummusy, których sprzedaż wartościowa w sklepach małoformatowych do 300 mkw wzrosła aż o 22% w 2018 r. vs 2017 r.

Trend ten widoczny jest też w produktach zbożowych – znaczny wzrost średniej liczby transakcji na sklep małoformatowy do 300 mkw odnotowała maca i tortilla – odpowiednio 38% i 19% w 2018 r vs rok poprzedni. Konsumenci zdecydowanie częściej sięgają również po płatki owsiane, płatki śniadaniowe i zbożowe – kategorie te notują wzrosty średniej liczby transakcji na sklep od 8 do 14% w sklepach małoformatowych w analizowanym okresie.

 

Małgorzata Głos, Client Service & Business Development Leader


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data