Lato w słoiku

Cukry żelujące i fiksy ułatwiające przygotowanie domowych przetworów to kategoria, która pojawia się na paragonach w sklepach małoformatowych właściwie tylko przez kilka ciepłych miesięcy. Najwięcej transakcji z zakupem tego typu produktów notuje się w czerwcu – w szczycie sezonu na truskawki.

W 2017 r. prawie 40% całorocznych wydatków klientów sklepów małoformatowych na środki do żelowania trafiło do kas właśnie w czerwcu. Produkty te pojawiają się na paragonach również w kolejnych miesiącach (aż do października), kiedy dojrzewają inne owoce sezonowe.

Latem większość sklepów małoformatowych do 300 m2 wprowadza środki skracające czas przygotowania dżemów i konfitur do swojej oferty. W lipcu 2017 r. przynajmniej jeden wariant cukru lub fiksu żelującego można było kupić w 57% wszystkich takich placówek. Wybór takich produktów w typowym sklepu osiedlowym nie jest jednak zbyt szeroki – nawet w szczycie sezonu na półce można znaleźć średnio tylko 2-3 warianty takich produktów.

Jak pokazują  dane CMR, tylko na co trzecim paragonie pojawia znaleźć jedno opakowanie cukru lub fiksu żelującego. Najczęściej klienci sklepów małoformatowych kupują od razu większą ilość środków żelujących, a średnia liczba opakowań na transakcję wynosi 2,6. Tylko na co trzecim paragonie pojawia znaleźć jedno opakowanie cukru lub fiksu żelującego. Osoby zaopatrujące się w sklepach małoformatowych w środki ułatwiające przygotowanie przetworów wyraźnie preferują fiksy żelujące w małych opakowaniach, które dodaje się do owoców i cukru. Mniejszą popularnością cieszą się natomiast gotowe cukry żelujące – w sklepach małoformatowych mniej niż 10% sprzedawany produktów z tej kategorii stanowią mieszanki cukru i środka żelującego.

W 2017 r. ponad 60% udziałów w wartości sprzedaży cukrów i fiksów żelujących w sklepach małoformatowych do 300 m2 miała firma Dr. Oetker. Inni liczący się producenci to Bakalland z marką Delecta (20% udziałów) i Pfeifer & Langen z marką Diamant. W sezonie letnim 2017 r. najczęściej do koszyków klientów trafiały produkty z oferty Dr. Oetkera – Żelfix 2:1 i Żelfix 3:1 w 40 g torebkach (w 2016 r. oba te warianty miały łącznie 60% udziałów w liczbie sprzedanych opakowań). Dużą popularnością cieszą się też Dżemixy marki Delecta oferowane w opakowaniach o gramaturze 30 g. Najlepiej sprzedającym się cukrem żelującym w sklepach małoformatowych jest Cukier Żelujący Diamant 2:1 w opakowaniu 500 g.


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.