Lipiec w sklepach małoformatowych

Jak wynika z danych CMR, w lipcu 2018 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była nieznacznie wyższa niż w czerwcu br. i aż o 7% wyższa niż w lipcu 2017 r. Liczba transakcji zaraportowanych w lipcu była utrzymała się na takim samym poziomie co rok wcześniej.

Duży wzrost w ujęciu wartościowym to efekt wysokich temperatur w dwóch ostatnich tygodniach lipca. Upały skłoniły klientów sklepów małoformatowych do częstszych niż przed rokiem zakupów produktów, które gaszą pragnienie i przynoszą ochłodę. Pod koniec lipca, kiedy temperatury często przekraczały 30 stopni Celsjusza, po piwo sięgało 3 na 10 klientów odwiedzających sklepy małoformatowe, butelkę wody czystej można było znaleźć na co dziesiątym paragonie, z podobną częstotliwością przez kasy przechodziły napoje gazowane. W gronie najczęściej kupowanych w tym czasie produktów znalazły się również lody impulsowe, które pojawiały się na 8% paragonów. W efekcie w lipcu 2017 r. wydatki klientów sklepów małoformatowych na lody impulsowe wzrosły w ujęciu rdr o 25%, a wartość sprzedaży piwa zwiększyła się w porównaniu z lipcem 2017 r. o 10%. Lepiej niż przed rokiem sprzedawały się również napoje gazowane, energetyzujące i izotoniczne. Wysokie temperatury nie sprzyjają sprzedaży słodyczy, szczególnie tych z czekoladą, jak i napojów gorących – w lipcu liczba paragonów, na których znajdowała się kawa rozpuszczalna spadła w porównaniu z lipcem 2017 r. o 12%, a liczba transakcji zakupu herbat zmniejszyła się o 6%.

Jak pokazują dane CMR, w lipcu 2018 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 m2 średnio 13,93 zł, czyli o 1,6% więcej niż w czerwcu. W porównaniu z lipcem 2017 r. średnia wartość koszyka wzrosła o 6,7% – ten wynik to efekt zarówno wyższych cen (przełożyły się one na wzrost wartości o 2,1%), jak i wzrostu średniej liczby produktów w koszyku. Większa niż przed rokiem liczba produktów na paragonie nie oznacza jednak, że sklepy małoformatowe stały się miejscem, gdzie klienci robią duże zakupy na cały tydzień. W ostatnim miesiącu w typowym koszyku zakupowym w tym formacie sklepów można było znaleźć 3-4 opakowania różnych produktów, a wartość co trzeciego paragonu nie przekraczała 5 zł.


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.