Lody w sklepach małoformatowych

Lody stanowią jedną z najważniejszych kategorii produktowych pod względem udziałów w obrotach sklepów małoformatowych do 300 m2. CMR raportuje sprzedaż około 400 kategorii produktowych, wśród których w 2017 roku lody impulsowe były dziesiątą kategorią pod względem wartości sprzedaży, stanowi to lepszy wynik niż obroty wygenerowane na przykład przez mleko.

Natomiast lody familijne zostały sklasyfikowane na dwudziestej dziewiątej pozycji, co jest wynikiem porównywalnym do chrupek czy makaronu. Lody impulsowe są ponadto głównym celem zakupowym dla wielu klientów sklepów małoformatowych, szczególnie w okresie wakacyjnym, i często występują jako jedyna kategoria produktowa na paragonie konsumenta.

Lody impulsowe – wakacyjny niezbędnik detalistów

Sprzedaż lodów na patyku, rożków czy lodów w małych kubkach jest silnie skorelowana z temperaturą. Zazwyczaj wyższa temperatura w danym miesiącu względem analogicznego miesiąca roku ubiegłego wywołuje efekt większego popytu na lody impulsowe. Rozpoczęcie sezonu lodowego jest również ściśle związane z pogodą. Polscy konsumenci zwiększają swoje zainteresowanie lodami wraz z nadejściem pierwszych cieplejszych dni w roku, które w ubiegłym roku przypadły na przełom marca i kwietnia, tygodniowa wartość sprzedaży tej kategorii w sklepach małoformatowych do 300 m2 wzrosła wtedy ponad trzykrotnie. Zwiększone zapotrzebowanie na lody impulsowe utrzymuje się mniej więcej do końca września. W czerwcu 2017 roku sprzedaż lodów impulsowych została zarejestrowana w 90% sklepów do 300 m2, by w grudniu spaść do 71%. W wakacje zwiększa się również liczba wariantów lodów impulsowych oferowanych przez sklepy (około 43 rodzaje lodów w czerwcu 2017 r. przy 10 wariantach w lutym 2018 r.). Najczęściej w sklepowych zamrażarkach możemy znaleźć lody producentów takich jak Koral, Unilever (Algida), Froneri (Nestle, Zielona Budka). Najpopularniejszym wariantem lodów impulsowych w sezonie wakacyjnym jest Koral Koktajlowe krówka-kukułka w kubku 220 ml. Jednak konsumenci lodów coraz chętniej sięgają po droższe warianty, co przekłada się na przykład na lepsze wyniki sprzedażowe Algidy Magnum w wariantach Classic Vanilla czy Almond.

Warto zaznaczyć, że producenci lodów impulsowych wraz z początkiem każdego sezonu lodowego starają się pozytywnie zaskoczyć konsumentów wprowadzając nowe warianty swoich produktów. W ubiegłym roku niewątpliwym sukcesem okazało się wprowadzenie przez Froneri Kaktusa w rożku, warte podkreślenia było również wejście na rynek Algidy Magnum Double Raspberry. Na rok 2018 Unilever przygotował między innymi wprowadzenie Algidy Big Milk Intense, Koral wprowadził serię lodów Koral Grand Gold, natomiast Froneri rozwija ofertę lodów Kaktus o nowe smaki a także o warianty w kubku.

Lody familijne – jakość w cenie

Wartość sprzedaży lodów familijnych w roku 2017 roku w sklepach małoformatowych do 300 m2 była ponad trzykrotnie niższa niż lodów impulsowych. Wynika to głównie z mniejszej niż w przypadku lodów impulsowych sezonowości, zimą proporcje te się odwracają i od grudnia do lutego łączna wartość sprzedaży lodów w dużych opakowaniach była wyższa o 15% niż dla lodów impulsowych. Niezależnie od pory roku producentem lodów familijnych, którego wyroby generują największą wartość sprzedaży, jest Grycan. W lipcu 2017 roku osiągnęły one około 31% udziałów wartościowych w sprzedaży lodów familijnych. W porównaniu do konkurencji dystrybucja lodów Grycana jest dość stabilna w ciągu całego roku, co pozwala na osiąganie wysokich udziałów w sezonie zimowym (na przykład 46,5% udziałów wartościowych w styczniu 2017 roku). Na drugim miejscu w lipcowym rankingu producentów lodów familijnych można umieścić firmę Unilever z udziałami wartościowymi na poziomie 21%, a na trzecim Koral – około 20% udziałów.

Na rynku lodów familijnych dostrzegalny jest trend przesuwania się zainteresowań klientów ku wariantom lepszym jakościowo, a jednocześnie droższym. Na znaczeniu zyskują warianty lodów w cenie powyżej 20 zł takie jak propozycje marek Haagen Dazs czy Ben&Jerry’s (marka Unilevera). Rośnie znaczenie marki Koral Lody Jak Dawniej, będącej propozycją premium firmy z Nowego Sącza. Zaobserwować można również wzrost cen lodów familijnych, od stycznia do kwietnia 2018 roku średnia cena za litr wzrosła o ponad 19% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, co wynika z wyższych cen produktów mlecznych czy dodatków smakowych takich jak wanilia.

 

Arkadiusz Kalejta


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.