Luty w sklepach małoformatowych

Jak wynika z danych CMR, w lutym 2019 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w porównaniu do lutego 2019 r. wzrosła o 10%, a liczba transakcji była o prawie 5% wyższa niż przed rokiem. W porównaniu ze styczniem 2019 r. obroty obniżyły o 2,8%, natomiast liczba transakcji spadła o około 1%.

Luty jest o 3 dni krótszy od stycznia, dlatego w ujęciu mdm większość kategorii w tym miesiącu odnotowuje spadki zarówno w wartości sprzedaży, jak i w liczbie transakcji. W tym roku uwagi na dość  wysokie jak na luty temperatury (w niektórych dniach dochodziły one do kilkunastu stopni ⁰C) sprzedaż niektórych kategorii szczególnie wrażliwych na pogodę była wyższa niż w styczniu br. Wzrost liczby transakcji w porównaniu z ubiegłym miesiącem odnotowały np. piwo, napoje gazowane oraz niegazowane czy wody (liczba paragonów z ta kategorią była o 5% wyższa niż w styczniu).

Wzrost o ponad 10% w ujęciu rocznym, to efekt zarówno wyższej liczby transakcji, jak i większego koszyka – w lutym w lutym 2019 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 m2 średnio 14,84 zł, o 4,5% więcej niż rok wcześniej. Wzrost średniej wartości koszyka widoczny jest również w supermarketach 301-2500 m2 (w lutym 2019 r. wyniosła ona około 30 zł, o ponad 3% więcej niż rok wcześniej), jednak mniejsza niż przed rokiem liczba transakcji przełożyła się ostatecznie na spadek obrotów w tym kanale o 4,4% w ujęciu rocznym i o 5,4% w ujęciu miesięcznym.

Jak pokazują dane CMR, w porównaniu z dość chłodnym lutym 2018 r. w sklepach małoformatowych do 300  m2 wyraźnie zwiększyła się w tym czasie sprzedaż m.in. piwa (liczba paragonów z tą kategorią była o 9% wyższa niż rok wcześniej, a wydatki na nią zwiększyły się o 16%), napojów, szczególnie gazowanych i energetyzujących i wody. Klienci częściej niż przed rokiem sięgali również po inne ważne dla małego formatu kategorie – papierosy, wódki czyste i smakowe, a także słodycze (głównie batony i wafelki impulsowe). Spadki sprzedaży w porównaniu z zeszłorocznym lutym odnotowały natomiast m.in. kawy i herbaty (sięgnęło po nie 4% klientów mniej niż przed rokiem), wino grzane, a także tanie trunki winopodobne.


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.