Mrożony impuls na patyku

Latem lodówki z lodami impulsowymi w sklepach małoformatowych kuszą różnorodnością smaków i rodzajów. W szczycie sezonu klienci mogą wybierać spośród około 40 wariantów mrożonych przysmaków.

Sprzedaż lodów, w szczególności tych impulsowych, w sklepach małoformatowych do 300 m2 charakteryzuje się bardzo dużą sezonowością. Wiosną i latem lody w mniejszych opakowaniach można kupić w prawie 90% takich placówek, poza sezonem dystrybucja jest znacznie niższa – lody znikają z lodówek, by zrobić miejsce innym mrożonkom, takim jak dania mączne lub owoce i warzywa.

Latem lody są jednym z magnesów przyciągających klientów do sklepów małoformatowych – w najcieplejszych miesiącach pojawiają się na 6% paragonów. Kluczowym dla sprzedaży tej kategorii czynnikiem jest pogoda. W sezonie wiosna-lato 2016 odnotowano spadek liczby transakcji i wartości sprzedaży lodów impulsowych w porównaniu do tego samego okresu w 2015 rok, a główną przyczyną mniejszego popytu na mrożone przysmaki były niższe temperatury.

Latem lodówki z lodami impulsowymi w sklepach małoformatowych kuszą różnorodnością smaków i rodzajów – w szczycie sezonu znajduje się w nich około  40 różnych produktów. 6 na 10 osób sięgających do lodówki z lodami impulsowymi wybiera lody na patyku, ale dużą popularnością cieszą się też lody w rożku i w kubku. Jedynie nieco ponad połowa klientów kupujących lody w sklepach małoformatowych decyduje się na zakup tylko jednego opakowania. Co czwarty z nich kupuje od razu dwa opakowania, a co dziesiąty wkłada do koszyka trzy opakowania lodów impulsowych. Warto zauważyć, że zakup lodów jest często jedynym powodem wizyty w sklepie małoformatowym – na 37% paragonów z tą kategorią nie występują inne produktów.

Liderem sprzedaży lodów impulsowych w sklepach małoformatowych do 300 m2 jest Unilever, który ma w portfolio takie marki jak Big Milk czy Magnum, a drugie miejsce zajmuje Koral z markami m.in. Koktajlowe i Świderki. W 2016 r. wzrost udziałów w porównaniu do 2015 r. odnotowała Zielona Budka – udało jej się to m.in. dzięki markom Milka, Oreo, Daim. W całym 2016 na paragonach z lodami impulsowymi najczęściej pojawiały się lody Algida Big Milk i Big Bambi (po około 5% udziałów w liczbie transakcji). Dużą popularnością cieszyły się też lody Kaktus (z portfolio Nestle), a także Algida Zapp i Koral Koktajlowe.


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.