Październik w sklepach małoformatowych do 300 m2

Jak wynika z danych CMR, w październiku 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 6,6% wyższa niż rok wcześniej, choć liczba transakcji utrzymała się na tym samym poziomie. W porównaniu z wrześniem 2019 r. obroty placówek małoformatowych wzrosły  o 3,5%, a liczba transakcji nieznacznie wzrosła.

Złota polska jesień nie zatrzymała sezonowych spadków popytu na lody, napoje czy piwo – w październiku klienci sklepów małoformatowych do 300 m2 wydali na  lody o prawie 50% mniej niż we wrześniu, a ich wydatki na wodę spadły o 5%. Kilkuprocentowy spadek w porównaniu z wrześniem odnotowało też piwo, przy czym najbardziej w porównaniu z wrześniem zmniejszył się popyt na warianty najbardziej sezonowe, czyli piwa smakowe i radlery  (wydatki na nie były aż o 20% niższe niż we wrześniu) oraz piwa bezalkoholowe.

W porównaniu z październikiem 2918 r. wzrosła wartość sprzedaży wszystkich trzech kluczowych dla małego formatu kategorii, czyli alkoholi, wyrobów tytoniowych i napojów, które łącznie odpowiadają za około 50% obrotów placówek małoformatowych. Dynamicznie rosnąca sprzedaż wkładów do podgrzewaczy i innych alternatywnych wyrobów tytoniowych nie zaszkodziła tradycyjnym papierosom – w październiku liczba paragonów, na których znalazła się ta kategoria była o około 2% wyższa niż rok wcześniej.

Październik był kolejnym miesiącem, w którym wysokie, dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w sklepach małego formatu odnotowała kategoria whisky. Nadal świetnie radzą sobie również wódki smakowe (wydatki na nie były o 9% wyższe niż rok wcześniej), przy czym największą popularnością cieszą się niezmiennie małe opakowania – 7 na 10 opakowań wódek smakowych sprzedawanych w sklepach małoformatowych stanowią butelki o pojemności do 100 ml. W porównaniu z poprzednim rokiem klienci sklepów małoformatowych kupują też więcej win, w tym również tych musujących i wermutów, systematycznie spada natomiast zainteresowanie tanimi napojami winopodobnymi.

Jak wynika z danych CMR, w październiku 2019 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyniosła 15,37 zł i była tylko o 2,5% wyższa niż we wrześniu. W porównaniu z październikiem 2018 r. średnia wartość koszyka wzrosła się o 7%, do czego przyczyniła się coraz większa skłonność klientów do sięgania po produkty lepszej jakości i marki z wyższych półek cenowych, a także obserwowany od kilku miesięcy wzrost cen żywności.


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.