Piwo w co czwartym koszyku

Piwo to dla sklepów małoformatowych do 300 m2 jedna z kluczowych kategorii, ponieważ odpowiada za ponad 14% całkowitej wartości sprzedaży, co daje mu drugie miejsce (po papierosach) pod względem udziałów w obrotach. Pod względem liczby transakcji piwo nie ma sobie równych – jest to zdecydowanie najczęściej kupowany produkt, a butelkę lub puszkę z logo któregoś z browarów można znaleźć w co czwartym koszyku.

Zakup piwa jest bardzo często głównym lub nawet jednym powodem, dla którego klienci przychodzą do sklepu małoformatowego, o czym może świadczyć fakt, że na około 40% paragonów z tą kategorią nie występują inne produkty. Nic więc dziwnego, że półka lub lodówka z tym rodzajem alkoholu to często najważniejsze miejsce w sklepie małoformatowym, a wybór marek, smaków i rodzajów piw może przyprawić o zawrót głowy. Oferta piwa w tym formacie placówek zmienia się nieco w trakcie roku – latem na półce musi się znaleźć miejsce dla nowości, a także dla szerszego niż w pozostałych miesiącach asortymentu piw smakowych i radlerów. Skalę tego zjawiska świetnie ilustrują dane z zeszłego roku, w których wynika, że w styczniu 2016 r. klienci mogli wybierać średnio spośród 60 produktów, ale już w lipcu mieli do wyboru około 75 różnych piw. Najwięcej miejsca na półce i w lodówkach zajmują wyroby trzech największych producentów, czyli Kompanii Piwowarskiej, Grupy Żywiec i Carlsberga, ale prawie każda placówka ma też w ofercie przynajmniej kilka piw warzonych przez mniejsze browary.

Sprzedaż piwa w sklepach małoformatowych wyraźnie się zmienia w ciągu roku – podobnie jak większość kategorii napojowych ta również najlepiej sprzedaje się latem, a popyt na nią jest wyraźnie skorelowany z pogodą. To właśnie niższa rok wcześniej temperatura w lipcu i sierpniu nie pozwoliła również browarom cieszyć się w pełni z efektu Euro 2016. Mimo emocji, z jakimi wiązały się dla Polaków zeszłoroczne Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej i dobrym wynikom sprzedażowym osiągniętym w czerwcu, w całym 2016 r. w sklepach małoformatowych odnotowano niewielki spadek liczby paragonów z piwem w porównaniu do 2015 roku.             

Konsumpcji piwa zdecydowanie sprzyja też wolny czas, dlatego więcej transakcji z tą kategorią raportuje się również w soboty i w inne dni poprzedzające święta lub długie weekendy. Co ciekawe, o ile tanie, popularne piwa sprzedają się w miarę równomiernie przez cały tydzień, to po droższe marki, a także piwa specjalne i smakowe klienci sklepów małoformatowych chętniej sięgają w piątki i soboty. Piwo to także ulubiony napój kibiców sportowych, co potwierdzają m.in. wyraźne skoki sprzedaży odnotowane we wszystkie dni, w których polska reprezentacja grała mecze na Euro 2016.

Piwosz, który zaopatruje się w swój ulubiony trunek w sklepie małoformatowym, zwykle nie ogranicza się do jednej puszki lub butelki (pojedyncze opakowanie piwa występuje tylko na co trzecim paragonie). Wprawdzie najczęściej zdarzają się transakcje dotyczące na zakupu 2 lub 3 opakowań, ale warto odnotować, że co siódma osoba kupująca piwo sięga od razu po 4 opakowania, a co dziesiąta kupuje 5 lub więcej piw.

Mimo iż browary prześcigają się w wymyślaniu nowych rodzajów piwnych specjalności i wciąż poszerzają ofertę o kolejne warianty, klienci sklepów małoformatowych niezmiennie preferują piwa jasne pełne (w całym 2016 r. wygenerowały one około 75% obrotów tą kategorią), chętnie też sięgają po piwa mocne (prawie 11% udziałów w wartości sprzedaży). Najważniejszą marką piwa w sklepach małoformatowych pozostaje Żubr – w 2016 r. m.in. dzięki akcji promocyjnej „Dwa szybkie Żubry” marka ta umocniła się na pozycji lidera, zwiększając udziały w wolumenie sprzedaży do 18%. Na kolejnych miejscach uplasowały się marki Tyskie (prawie 10% udziałów), Harnaś, Tatra oraz Żywiec.

W odróżnieniu od sklepów wielkoformatowych, gdzie klienci najchętniej kupują piwa w puszkach, w sklepach małoformatowych najlepiej sprzedają się piwa w butelkach – w typowym sklepie osiedlowym piwa w puszkach można znaleźć tylko na 30% paragonów z piwem. Z tego powodu czołówka rankingu najczęściej kupowanych w tym kanale wariantów piw została zdominowana przez piwa w butelkach. W 2016 r. na paragonach z piwem najczęściej pojawiał się Żubr w butelce – występował on na 15% paragonów z piwem. Na kolejnych pozycjach w rankingu najczęściej kupowanych wariantów znalazły się Harnaś w butelce, Tatra Jasne Pełne w butelce i Tyskie w butelce. Warto zauważyć, że wymienione warianty regularnie zajmują też cztery pierwsze miejsca w rankingu wszystkich najlepiej rotujących produktów w sklepach małoformatowych.

 

 

 


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.