Napoje na co piątym paragonie

Napoje to jedna z najważniejszych kategorii dla sklepów małoformatowych – w 2017 r odpowiadały one za niemal 7% obrotów sklepów małoformatowych do 300 m2 i pojawiały się na co piątym, a w najcieplejszych tygodniach nawet na co czwartym paragonie. Napoje to jedna z kategorii, które przyciągają klientów do sklepów małoformatowych (szczególnie latem), dlatego trudno znaleźć placówkę w tym formacie, która nie miałaby w ofercie tej kategorii. Najpopularniejsze rodzaje napojów, czyli woda, napoje gazowane oraz soki, nektary i napoje niegazowane są dostępne w prawie każdym sklepie, ale dość szeroką dystrybucję mają również produkty z mniej znaczących segmentów, takich jak herbaty mrożone, napoje energetyzujące czy izotoniczne.

Klienci, którzy chcą kupić w sklepie małoformatowym coś do picia, najczęściej decydują się na napoje gazowane – w 2017 r. odpowiadały one za 33% wartości sprzedaży napojów i miały prawie 34% udziałów w liczbie transakcji. Na kolejnych miejscach pod względem wartości sprzedaży znalazły się w soki, nektary i napoje niegazowane (23%)oraz wody czyste (20%). Warto odnotować, że pozycję wicelidera sokom udaje się utrzymać przez niemal cały rok – jedynie w miesiącach letnich muszą ustąpić miejsca wodzie. Coraz większą popularnością w tym formacie sklepów  cieszą się napoje energetyzujące (w wakacje ubiegłego roku odpowiadały ona za prawie 12% sprzedaży napojów) oraz izotoniczne. Liderem sprzedaży szeroko rozumianej kategorii napojów bezalkoholowych w sklepach małoformatowych do 300 m2 pozostaje Coca-Cola – w 2017 r. jej produkty wygenerowały około 23% wartości sprzedaży tej kategorii. Na drugim miejscu uplasował się Maspex z udziałami na poziomie 19%, natomiast na trzeciej pozycji znalazła się Pepsi (11%).

Napoje gazowane – niezmiennie rządzi Coca-Cola

W 2017 r. w porównaniu do ubiegłego roku całkowita liczba transakcji zakupu napojów gazowanych w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 3,5% wyższa. W okresie od stycznia do grudnia 2017 r. napoje z bąbelkami były obecne na co trzynastym paragonie. Ich duże znaczenie potwierdza przegotowywany cyklicznie przez CMR ranking TOP 1000 najlepiej rotujących produktów – w okresie od lipca do grudnia 2017 r. w takim zestawieniu znalazły się aż 53 warianty napojów gazowanych. Najwyżej (na 10. pozycji) uplasowała się Coca-Cola w puszce 330 ml. W pierwszej dwudziestce znalazły się również Pepsi w puszce 330 ml oraz Coca-Cola 1 l.

Duże zainteresowanie klientów tą kategorią i aktywność producentów sprawiają, że półka napojami gazowanymi jest coraz szersza – w grudniu 2017 klienci typowego sklepu małoformatowego mogli wybierać średnio spośród 38 wariantów napojów gazowanych, podczas gdy rok wcześniej było to około 35 wariantów. Wzrost liczby dostępnych w przeciętnym sklepie wariantów napojów gazowanych w ciągu ostatnich lat spowodowany był przede wszystkim poszerzaniem się oferty napojów gazowanych typu cola oraz napojów gazowanych o smakach owocowych. W porównaniu z ubiegłym rokiem na półkach sklepów małoformatowych przybyło napojów gazowanych w mniejszych gramaturach. Z danych CMR wynika również, że z roku na rok rośnie wolumen sprzedaży bezcukrowych napojów gazowanych. W okresie od stycznia do grudnia 2017 w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej wolumen sprzedaży napojów z bąbelkami bez cukru wzrósł o ponad 8%.

W sklepach małoformatowych najwięcej miejsca na półce zajmują napoje gazowane o smakach owocowych (w grudniu było to średnio 20 wariantów), imponujący wybór mają też miłośnicy coli (średnio 15 wariantów), ale już oferta oranżady i toników jest znacznie skromniejsza. Miejsce na półce nie do końca odzwierciedla udziały różnych rodzajów napojów gazowanych w sprzedaży tej kategorii. W okresie od stycznia do grudnia 2017 r. napoje typu cola odpowiadały za nieco ponad 67% wartości sprzedaży, 24% udziałów w wartości sprzedaży miały w tym czasie napoje gazowane o smaku owocowym, a udział oranżady wynosił ponad 6%. Znaczenie napojów typu cola rośne w miesiącach zimowych, a swój szczyt osiąga w grudniu (w tym roku udziały wolumenowe coli wyniosły prawie 65%), gdyż wielu Polaków nie wyobraża sobie świątecznego stołu bez ulubionej coli – to właśnie w tym czasie szczyt sprzedaży osiągają butelki Coca-Coli i Pepsi o pojemności 2250 ml i dwulitrowe butelki Hoop Coli.

Liderem sprzedaży napojów gazowanych w sklepach małoformatowych do 300 m2 jest Coca-Cola – w okresie od stycznia do grudnia jej udziały w wolumenie sprzedaży wzrosły w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej do ponad 42%, przy czym do wzrostu przyczyniła się głównie lepsza sprzedaż marek Coca-Cola i Fanta. Jej główny konkurent, czyli firma Pepsi kontrolowała w tym czasie prawie 25% udziałów. Na trzecim miejscu umocniła się firma Colian z marką Hellena – jej udziały wzrosły w omawianym okresie do ponad 8%, gorzej niż przed rokiem radzili sobie natomiast dwaj inni producenci – Zbyszko i Kofola.

Wody czyste – z bąbelkami czy bez?

W roku 2017 w porównaniu do ubiegłego roku całkowita liczba transakcji zakupu wody czystej w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 1,9% wyższa. Do wzrostu przyczynił się w dużej mierze cieplejszy niż przed rokiem sierpień, szczególnie duże wzrosty zanotowano w pierwszych dwóch tygodniach sierpnia, kiedy przez Polskę przetoczyła się fala upałów.

W okresie od stycznia do grudnia 2017 r. przynajmniej jedną butelkę wody czystej można było znaleźć na co szesnastym paragonie. W zestawieniu TOP 1000 najlepiej rotujących produktów w sklepach małego formatu w okresie od lipca do grudnia 2017 r. znalazło się 27 wariantów wody czystej. Najwyżej (na 19. pozycji) uplasowała się woda niegazowana Żywiec Zdrój w butelce 1500ml, ale w pierwszej dwudziestce piątce znalazły się również niegazowana Cisowianka 1500ml oraz Muszynianka 1500ml.

Z danych CMR wynika, że półka z tą kategorią jest coraz szersza – w grudniu 2017 klienci typowego sklepu małoformatowego mogli wybierać średnio spośród 24 wariantów wody czystej, podczas gdy rok wcześniej było to około 22 wariantów. Wzrost liczby dostępnych w przeciętnym sklepie wariantów wody czystej w ciągu ostatnich lat spowodowany był przede wszystkim poszerzaniem się oferty wody czystej niegazowanej.

Z danych CMR wynika, że z roku na rok rośnie również wolumen sprzedaży niegazowanej wody czystej – w 2017 roku odpowiadała ona za około 60% wolumenu sprzedaży wody czystej. W ostatnim roku klienci częściej sięgali również po warianty lekko gazowane, natomiast wody czyste gazowane w porównaniu do 2016 odnotowały spadki sprzedaży wolumenu. Wybór spośród wariantów niegazowanych i gazowanych charakteryzuje się sezonowością, w miesiącach letnich, cieplejszych wzrasta zainteresowanie wodą z bąbelkami, natomiast w pozostałych miesiącach roku klienci częściej sięgają po niegazowane warianty.

Liderem sprzedaży wody czystej w sklepach małoformatowych do 300 m2 jest Cisowianka producenta Nałęczów Zdrój – w okresie od stycznia do grudnia odpowiadała ona za prawie 1/4 sprzedaży wolumenu wód czystych. Na kolejnej pozycji w rankingu znajduje się marka Żywiec Zdrój należąca do grupy Danone. Natomiast największy wzrost wolumenowy w roku 2017 względem roku 2016 odnotowała Muszynianka.

Paul Sobol-Mazur


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.