Rośnie sprzedaż lodów premium

W 2018 roku lody były kategorią o największej dynamice wartości sprzedaży spośród wszystkich kategorii FMCG w sklepach małoformatowych do 300 m2. Wyższe niż w ubiegłych latach temperatury w kwietniu i maju 2018 przełożyły się na wyraźny wzrost wartości sprzedaży – w okresie od kwietnia do września 2018 kategoria ta zanotowała niemal 40% wzrost wartości sprzedaży. W przypadku lodów familijnych, za wzrostem tym stoją produkty z wszystkich segmentów cenowych jednak największy procentowo, w ubiegłym roku zanotowały lody segmentu premium.

Duży udział w tym miała marka Grycan jednak i marki top premium, takie jak Haagen-Dazs oraz Ben&Jerrys, których średnie ceny za opakowanie zbliżają się do 25 zł również odnotowały wzrost udziałów wartościowych. Należy tu zaznaczyć, że marki top premium występują właściwie wyłącznie w opakowaniach 500 ml. Konsument marki premium znajdzie w mniej więcej połowie sklepów małoformatowych do 300 m2 sprzedających lody familijne.

Najczęściej spotykanymi markami w tym formacie sklepów są Grycan, Lody Jak Dawniej Korala oraz Magnum Unilevera. Warianty Top Premium marek: Haagen-Dazs i B&J znajdziemy raczej w sklepach większego formatu. Średnio na sklepie małoformatowym do 300 m2, konsument znajdzie ok 3 wariantów lodów familijnych premium.

W tym segmencie, w 2018 roku pojawiła się też nowa marka: Smaki Dzieciństwa Korala. Lody te mocno odbiegają jeszcze poziomem dystrybucji od kluczowych dla Korala brandów ale najwyraźniej znalazły już swoje miejsce w tym segmencie, przewyższając 2018 roku pod względem udziałów wartościowych w sklepach do 300 m2 markę Magnum.

Pod względem trendu wartości sprzedaży, podobna sytuacja ma się w lodach impulsowych. Tu jednak od lat, niepodzielnie rządzi marka Magnum. Nawet tak duża dynamika sprzedaży w ubiegłym roku nie spowodowała utraty przez nią udziałów wartościowych. W 2018 roku, podobnie jak rok wcześniej, co dziesiąta złotówka wydana w sklepach małoformatowych do 300m2 na lody impulsowe przeznaczona była na zakup „Magnumów”.

Ich producent – Unilever, doskonale zdaje sobie sprawę z rosnącej popularności wariantów premium. W 2018 podwyższył średnie ceny za opakowanie tej marki o ponad 50 gr.

Drugim istotnym producentem, który ma w swojej ofercie lody impulsowe z podobnego przedziału cenowego jest Froneri. Producent ten od dłuższego czasu korzysta z sprawdzonych brandów z rynku słodyczy. Najpopularniejsze z nich: Milka, Oreo, Daim, Kitkat i Toblerone mają łącznie ok 7% rynku lodów impulsowych w sklepach małoformatowych do 300 m2 choć wartość ta, nieznaczenie spadła w stosunku do 2017 roku.

W przeciwieństwie do lodów familijnych, których ekspozycja jest mocno ograniczona w sklepach małego formatu – lody impulsowe premium, w szczycie sezonu, dostępne są w ok 80% sklepów sprzedających lody impulsowe a konsument może wybierać na sklepie średnio spośród 6 wariantów lodów impulsowych premium.

 

Marek Zachalski


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.