Sezon ogórkowy w sklepach małoformatowych

Wakacje to czas kiedy w sklepach małoformatowych rośnie nie tylko sprzedaż typowo letnich kategorii jak napoje, lody czy piwo. W wielu domach w lipcu rusza przygotowywanie przetworów na zimę, dlatego duże wzrosty sprzedaży notują w tym czasie cukry żelujące, a także ocet i przyprawy, bez których trudno sobie wyobrazić marynowanie.

Ocet – do ogórków i grzybów 

Jak pokazują dane CMR, zainteresowanie octem zaczyna rosnąć, kiedy w ogródkach pojawiają się ogórki, czyli w lipcu, ale wysoka sprzedaż utrzymuje się także w sierpniu i wrześniu, kiedy do słoików zaczynają trafiać inne warzywa, a także grzyby. W 2017 r. ze względu na urodzaj grzybów w polskich lasach najwyższą sprzedaż octu w sklepach małoformatowych odnotowano właśnie we wrześniu. Ocet ma w ofercie około 90% sklepów małoformatowych do 300 m2. Klienci nie mają jednak zwykle zbyt dużego wyboru – na półce z tą kategorią można znaleźć średnio 2-3 warianty octów. Warto podkreślić, że latem skokowo rośnie popyt na ocet spirytusowy (w lipcu 2017 r. w sklepach małoformatowych sprzedało się prawie 4 razy więcej butelek octu spirytusowego), natomiast sprzedaż octów smakowych notuje w tym czasie znacznie mniejsze wzrosty (ich sprzedaż wzrosła w omawianym okresie tylko o 30%). Kategoria octów jest mocno rozdrobniona – trudno wskazać ogólnopolskiego lidera, silną pozycję mają też marki własne, które w  lipcu 2017 r. odpowiadały za około 17% wartości sprzedaży tej kategorii. W tym czasie do koszyków klientów często trafiały też produkty firm Jamar i Pegaz – ich udziały wartościowe wynosiły po około 10%. Większość klientów kupujących w sklepach małoformatowych ocet wkłada do koszyka tylko jedną butelkę, ale duża część z nich woli zrobić większe zapasy tego produktu – w okresie od maja do września 2017 r. na co piątym paragonie z tą kategorią można było znaleźć 2 opakowania, a na co dwunastym – 3 lub więcej opakowań octu.

Przyprawowy niezbędnik do marynat 

W tym samym czasie, kiedy zaczyna rosnąć sprzedaż octu, na paragonach częściej zaczynają pojawiać się również przyprawy – głównie te, które przewijają się w przepisach na ogórki konserwowe oraz inne przetwory, czyli ziele angielskie, liść laurowy i gorczyca. W lipcu 2017 r. w sklepach małoformatowych sprzedano 20 razy więcej opakowań gorczycy niż w czerwcu. W tym czasie sprzedaż liścia laurowego wzrosła o 110%, ziela angielskiego o 170%, a pieprzu czarnego o 30%. Z danych CMR wynika, że firma Prymat, która sprzedaje najwięcej przypraw jednoskładnikowych w sklepach małoformatowych, również latem jest zdecydowanym liderem – w lipcu i sierpniu 2017 r. odpowiadała ona za ponad 40% wartości sprzedaży tej kategorii, a produkty pod jej flagową marką: Gorczyca Biała, Pieprz Czarny, Liść Laurowy i Ziele Angielskie otwierały ranking najlepiej sprzedających się wariantów przypraw. Na kolejnych miejscach pod względem wartości sprzedaży przypraw jednoskładnikowych w lipcu i sierpniu 2018 r. uplasowały się firmy McCormick z marką Kamis (około 14%), Cykoria i Appetita.

Idealna mieszanka do ogórków 

Jak pokazują dane z paragonów, część gospodyń zamiast własnoręcznie komponować marynaty do przetworów woli skorzystać z gotowej mieszanki. W lipcu i sierpniu takie produkty ułatwiające konserwowanie ogórków można kupić w co drugim sklepie małoformatowym, ale po sezonie właściwie zupełnie znikają z półek. W lipcu 2017 r. liczba sprzedanych opakowań przypraw do ogórków była siedmiokrotnie wyższa niż w czerwcu. W tym czasie przyprawy do ogórków były najchętniej wybieraną mieszanką przyprawową (stanowiły 1/5 wszystkich sprzedanych opakowań). Najchętniej wybieraną w tym czasie przyprawą do ogórków były produkty marki Appetita – Mieszanka do Ogórków Konserwowych i Mieszanka do Ogórków Kwaszonych oraz mieszanki z oferty marki Prymat – Mieszanka do Ogórków Kwaszonych i Mieszanka do Ogórków Konserwowych.

W jednym koszyku, w jednym słoiku

Jak nietrudno się domyślić, ocet i przyprawy używane do przetworów często trafiają do tych samych koszyków. Z danych CMR wynika, że  w okresie od maja do września 2017 r. na co trzecim paragonie z gorczycą i na co siódmym paragonie z przyprawami do ogórków pojawiał się również ocet. Popularnym duetem są również liść laurowy i ziele angielskie – w omawianym okresie co drugi klient, który kupował ziele angielskie, wkładał do koszyka również liść laurowy.


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.