Sezon na przetwory domowe

Wakacje, to czas w którym, ze względu na szeroką dostępność świeżych owoców i warzyw, Polacy tradycyjnie przygotowują domowe przetwory. Marynujemy owoce, warzywa, przygotowujemy dżemy, konfitury czy soki.

Do marynowania warzyw i owoców sięgamy głównie po ocet, sól i przyprawy. Jak pokazują dane CMR, w samym lipcu 2018 r. konsumenci kupili ok. 1,5 razy więcej opakowań octu spirytusowego niż w czerwcu, natomiast okres lipiec-sierpień 2018 r. było odpowiedzialny za 33% rocznej wartości sprzedaży octu w sklepach małoformatowych do 300 m2. W badanym okresie wzrasta również sprzedaż soli. W lipcu konsumenci kupili ok. 25% więcej na soli niż w czerwcu. Dostępność obu kategorii jest wysoka przez cały rok i oscyluje wokół 80%-90% w sklepach małoformatowych do 300 m2, a średnio konsument wybiera spośród 1-2 wariantów octów i 2-3 wariantów soli.

Nieodzownym elementem do przygotowania przetworów na zimę są także przyprawy. Jak wynika z danych CMR, wraz z nadejściem lata częściej do koszyków konsumentów trafiają: gorczyca, liść laurowy, ziele angielskie, kurkuma, chili czy gotowe mieszanki do marynowania. Na przykład wakacje 2018 r. wygenerowały w placówkach małego formatu 70% rocznej sprzedaży wartościowej przyprawy do ogórków, a w przypadku gorczycy było to 67% dla gorczycy. W sezonie wzrasta również dostępność powyższych przypraw – w lipcu 2018 r. gorczyca była dostępna w 70% placówek małego formatu, a przyprawę do ogórków można było spotkać w co drugiej takiej placówce.

Oprócz marynat przygotowujemy również przetwory słodkie. Dzięki możliwościom jakie dają fiksy czy cukry żelujące przygotowanie domowego dżemu jest łatwe i szybkie. Wraz z nadejściem sezonu na truskawki (przełom maja/czerwca) wzrasta zainteresowanie produktami żelującymi i trwa ono do końca sezonu owocowego (wrzesień-październik). Tzw. „sezon” generuje ponad 90 % rocznej sprzedaży mieszanek żelujących, a w 2018 roku sam czerwiec był miesiącem, w którym wydatki konsumentów na zakup mieszanek żelujących wyniosły ok. 39% całorocznego budżetu przeznaczonego na ten cel. W tym okresie zdecydowanie wzrasta także dostępność omawianej kategorii. Środki żelujące można wówczas znaleźć w ponad połowie sklepów małoformatowych do 300 m2 w Polsce (poza sezonem dostępność produktów żelujących nie przekracza kilku procent). Pomimo zwiększonej dostępności w okresie czerwiec-wrzesień wybór produktów nie jest dużo szerszy niż poza sezonem. W czerwcu 2018 r. przeciętny konsument w takcie zakupów mógł wybierać  spośród zaledwie 2 – 3 wariantów fiksów i cukrów żelujących w sklepach małoformatowych do 300 m2, ale decydując się na kupno nabywał od razu 2-3 opakowania, a średnio wydał na ten cel nieco  ponad 9 zł.

Kupując produkt z tej kategorii konsument najczęściej wybiera markę Dr Oetker zarówno w segmencie fiksów jak i cukrów. Według danych CMR w szczycie sezonu, tj. w okresie od czerwca do września 2018 roku marka Dr Oetker która generowała ok. 54% wartości sprzedaży całej kategorii w sklepach małoformatowych do 300 m2. Na drugim i trzecim miejscu uplasowały się odpowiednio Delecta (Bakalland) oraz Diamant (Pfeifer & Langen) z łącznymi udziałami rynkowymi na poziomie ok. 37%. Wymienione marki w takcie sezonu cieszą się także wyższą dostępnością od swoich konkurentów, jednak to Dr Oetker oraz Delecta są osiągalne w największej ilości sklepów małoformatowych do 300 m2.

Renata Jakubowska


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.