Słodkie słoiki, czyli fiksy i cukry żelujące w sklepach małoformatowych

Coraz więcej konsumentów stawia na zdrowy tryb życia i zdrową żywność bez sztucznych barwników czy aromatów. Domowe przetwory owocowe idealnie wpisują się w ten trend.

Z roku na rok moda na gotowanie wśród Polaków przybiera na sile. Coraz większa popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju kursy gotowania, warsztaty kulinarne. Rośnie liczba blogów poświęconym gotowaniu, a niezmienną popularnością wśród telewidzów cieszą się wszelkiego rodzaju programy oraz reality show powiązane z kulinariami. Z drugiej strony coraz więcej konsumentów stawia na zdrowy tryb życia i zdrową żywność bez sztucznych barwników czy aromatów. Domowe przetwory owocowe idealnie wpisują się w ten trend. Dzięki możliwościom, jakie dają fiksy czy cukry żelujące ich przygotowanie jest szybkie i proste. Dodatkowo, podążając za trendami ograniczającymi spożycie cukru, mieszanki żelujące typu 2:1 czy 3:1 pozwalają przygotować mniej słodkie i kaloryczne przetwory. Nie powinno więc dziwić, że coraz więcej konsumentów sięga właśnie po tego typu produkty, aby zaopatrzyć się w pyszne i zdrowe przetwory owocowe na zimę.

Jak wynika z danych CMR, rynek fiksów i cukrów żelujących charakteryzuje się dużą sezonowością. Wraz z nadejściem sezonu na truskawki (przełom maja/czerwca) wzrasta zainteresowanie produktami żelującymi i trwa ono do końca sezonu owocowego (wrzesień-październik). Sezon nie trwa długo, a dodatkowo w zależności od pogody, wielkości zbiorów i cen owoców rynek środków żelujących może się wahać rok do roku. Tzw. „sezon” generuje ponad 90 % rocznej sprzedaży mieszanek żelujących, a w 2018 roku sam czerwiec był miesiącem, w którym wydatki konsumentów na zakup mieszanek żelujących wyniosły ok. 39% całorocznego budżetu przeznaczonego na ten cel. W tym okresie zdecydowanie wzrasta także dostępność omawianej kategorii. Środki żelujące można wówczas znaleźć w ponad połowie sklepów małoformatowych do 300 m2 w Polsce (poza sezonem dostępność produktów żelujących nie przekracza kilku procent). Pomimo zwiększonej dostępności w okresie czerwiec-wrzesień wybór produktów nie jest dużo szerszy niż poza sezonem. W czerwcu 2018 r. przeciętny konsument w trakcie zakupów mógł wybierać  spośród zaledwie 2 – 3 wariantów fiksów i cukrów żelujących w sklepach małoformatowych do 300 m2, ale decydując się na kupno, nabywał od razu 2-3 opakowania, a średnio wydał na ten cel nieco  ponad 9 zł.

Pomimo, że oferta cukrów wzbogaciła się o produkty, w których biały cukier lub jego cześć zastąpiono stewią lub cukrem trzcinowym, to zdecydowanie większa popularnością cieszy się segment fiksów, który w okresie od czerwca do września 2018 roku stanowił ponad 90% całej kategorii. Kupując produkt z tej kategorii, konsument najczęściej wybiera markę Dr Oetker zarówno w segmencie fiksów jak i cukrów. Według danych CMR w szczycie sezonu, tj. w okresie od czerwca do września 2018 roku marka Dr Oetker która generowała ok. 54% wartości sprzedaży całej kategorii w sklepach małoformatowych do 300 m2. Na drugim i trzecim miejscu uplasowały się odpowiednio Delecta (Bakalland) oraz Diamant (Pfeifer & Langen) z łącznymi udziałami rynkowymi na poziomie ok. 37%. Wymienione marki w takcie sezonu cieszą się także wyższą dostępnością od swoich konkurentów, jednak to Dr Oetker oraz Delecta są osiągalne w największej ilości sklepów małoformatowych do 300 m2.

Renata Jakubowska


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.