Słodkości na paragonach

Według danych CMR słodycze  stanowią około 4% całkowitego obrotu w sklepach małoformatowych do 300 m2 oraz pojawiają się na co 8. paragonie. Pod względem wartości sprzedaży do największych kategorii słodyczy możemy zaliczyć: ciastka pakowane, batony i wafelki impulsowe, czekolady, cukierki, praliny oraz gumy do żucia, które razem odpowiadają za więcej niż ¾ całkowitych obrotów słodyczy.

Spośród 1000 najczęściej kupowanych produktów w sklepach małoformatowych do słodyczy należy około 140. W pierwszej setce znajdują się takie produkty jak: 7 Days Croissant z nadzieniem kakaowym 60 g, wafelek Prince Polo Classic XXL z nadzieniem kakaowym oraz guma do żucia Orbit Spearmint 10 drażetek.

Jak wynika z danych CMR, w okresie od lipca 2017 do czerwca 2018 miał miejsce wzrost wartości sprzedaży kategorii słodyczy przekraczający 5%, który wynikał po części ze wzrostu cen. Spośród głównych kategorii największy wzrost odnotowały ciastka pakowane. Wyższa niż w ubiegłym roku temperatura w kwietniu oraz maju przyczyniła się do słabych wyników kategorii takich jak tabliczki czekoladowe oraz praliny.

Sprzedaż słodyczy charakteryzuje sezonowość, która jest szczególnie zauważalna w przypadku pralin, czekolad, a także batonów oraz wafli w polewie czekoladowej. Produkty te rzadziej trafiają do koszyków w okresie letnim. Z drugiej strony odnotowuje się w okresie poprzedzającym święta Wielkanocy oraz Bożego Narodzenia gwałtowny wzrost sprzedaży pralin oraz czekolad.  W przypadku pralin mamy do czynienia nawet z podwojeniem obrotów.

W ofercie sklepów małoformatowych znajduje się imponująca liczba średnio 170 różnych słodyczy. Najliczniej reprezentowaną kategorią na półce w placówkach do 300 m2 były pakowane ciastka. Średnio na półce znajdowało się ich około 40 różnych wariantów.

Do największych producentów na rynku słodyczy należą Mondelez, Ferrero, Wedel, Wrigley, Colian  oraz Storck, którzy razem odpowiadają za nieco ponad połowę obrotów kategorii.

Ciastka

Największą kategorią słodyczy pod względem wartości sprzedaży w sklepach małoformatowych są ciastka paczkowane. Pojawiają się  one na co piątej transakcji ze słodyczami. Do producentów o najwyższych udziałach w wartości sprzedaży należą: Mondelez, Bahlsen, Colian oraz Dr Gerard. Rynek ciastek charakteryzuje dosyć duża liczba marek, z których Krakuski, Lu Petitki Lubisie oraz Delicje Szampańskie należą do najczęściej pojawiających się na paragonach.  Dosyć duże znaczenie mają także ciastka paczkowane marek własnych.

Praliny

Praliny, na tle innych kategorii słodyczy, wyróżniają się wysoką ceną za opakowanie, która w omawianym okresie wynosiła średnio nieco ponad 11,50 zł podczas gdy średnia cena za opakowanie wszystkich słodyczy była znacznie niższa – około 2,60 zł. Klienci sklepów małoformatowych mają zazwyczaj do wyboru 11-12 wariantów pralin. Liczba ta rośnie w okresie Bożego Narodzenia, ale także w maju, co ma związek z Dniem Matki i sezonem komunijnym. Do najczęściej wybieranych pralin należały Raffaello 150g, Ptasie Mleczko waniliowe 380g, Toffifee 125g oraz Merci 250 g. 

Czekolady

Czekolady można znaleźć w co ósmym koszyku ze słodyczami. Klienci, decydując się na zakup tabliczek czekoladowych, średnio sięgają po 1,4 opakowania. Niezmiennie najbardziej popularnymi są czekolady mleczne, których udział w wartości sprzedaży sięga 4/5. Najczęściej wybieraną marką pozostaje Milka, która odpowiada za ponad 35% obrotów kategorii. Dominacja flagowej marki Mondelez jest jeszcze bardziej widoczna w segmencie czekolad powyżej 150g, gdzie jej udział w wartości sprzedaży przewyższa 50%. Głównym konkurentem Mondelez jest Lotte Wedel, który odpowiada za około 1/5 obrotów kategorii. Oprócz dwóch głównych graczy silną pozycję posiada także Wawel w Małopolsce oraz Colian ze swoją marką Goplana w Wielkopolsce. 

Batony oraz wafelki impulsowe

Średnio w jednej placówce małego formatu znajduje się około 30 batonów oraz wafelków impulsowych. Do najczęściej wybieranych marek należą: Prince Polo, Grześki, Kinder Bueno, Snickers, Góralki, Princessa, Kit Kat oraz Knoppers, które razem odpowiadają za około połowę obrotów kategorii batonów oraz wafelków impulsowych. Decydując się na zakup batona, klienci najczęściej wybierają baton Snickers 50 g, ale także Kinder Bueno 43 g. Wśród wafelków impulsowych prym wiedzie Prince Polo Classic XXL z nadzieniem kakaowym oraz kakaowe Grześki Mega.

Gumy do żucia

Gumy do żucia to przede wszystkim gumy miętowe w różnych odsłonach. Najczęściej wybierane produkty to Orbit Spearmint w opakowaniu 10 drażetek. Jednak warto pamiętać, że około 1/3 całej sprzedaży gum do żucia to gumy owocowe. Spośród gum owocowych najwyższe udziały w sprzedaży wartościowej raportowane są dla gum Airwaves Cool Cassis 10 oraz 25 drażetek.  Na zdominowanym przez Wrigley rynku gum do żucia rok 2018 był dużym przełomem. W ofercie pojawiły się  nowości takich marek jak Tic Tac, Halls czy Mentos, które razem zdobyły kilka procent udziałów w rynku. Nowości zwiększyły  już i tak szeroką półkę z gumami do żucia. W połowie 2018 roku liczba wariantów w sklepach małoformatowych sięgnęła czternastu.

Zbigniew Dąbrowski


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.