Słodkości na specjalne okazje

Jak wynika z analizy danych transakcyjnych ze sklepów małoformatowych do 300 m2, czekolady i praliny to popularny upominek na niemal każdą okazję.

Liczba paragonów, na których występują te kategorie, wyraźnie rośnie w te dni, kiedy wypadają ważne święta rodzinne czy szkolne, a także popularne imieniny (skokowy wzrost widoczny jest np. 26 lipca, kiedy świętują wszystkie Anny).

W 2016 r. najwięcej paragonów z czekoladami zaraportowano w tygodniach z Mikołajkami i z Dniem Kobiet, natomiast pod względem sprzedaży pralin najlepsze były tygodnie z Dniem Matki i Bożym Narodzeniem. Duże wzrosty sprzedaży czekolady i pralin zanotowano także w tygodniach, w których wypadały m.in. Dzień Ojca, Dzień Babci i Dzień Dziadka czy Dzień Nauczyciela.

Detaliści starannie przygotowują się do wszelkich świąt, w czasie których klienci mogą być bardziej niż  zwykle zainteresowani słodyczami. W ciągu całego roku przeciętny sklep małoformatowy ma w ofercie około 11 czekolad i 4 rodzaje pralin, ale przed szczególnymi dniami średnia liczba dostępnych wariantów tych produktów jest nieco wyższa  – w 2016 r. przed Dniem Kobiet czy Bożym Narodzeniem klienci mogli wybierać średnio spośród aż 16 wariantów czekolad, natomiast półka z pralinami tuż przed ważnymi dniami rozszerzała się do 7 wariantów. Przed różnego rodzaju świętami rośnie też liczba sklepów, które mają w ofercie słodycze nadające się na upominek. W ciągu całego roku praliny można kupić w około 70% sklepów małoformatowych, ale okresie świąt Bożego Narodzenia, Wielkanocy, a także w tygodniach z  Dniem Matki i Dniem Babci były one dostępne w  ponad 80% takich placówek.

 

Z danych CMR wynika, że klienci sklepów małoformatowych zarówno na co dzień, jak i na specjalne okazje najchętniej wybierają czekolady marek Milka (ponad 30% udział w liczbie transakcji), Wedel (prawie 26%), Alpen Gold, Wawel i Kinder Chocolate. W 2016 r. w tygodniach ze świętami czołówka rankingu najczęściej wybieranych wariantów była niemal taka sama, jak w ciągu całego roku – niezależnie od okazji największą popularnością cieszyła się Czekolada Gorzka marki Wedel.

 

W kategorii pralin największe udziały w liczbie transakcji w całym 2016 r. miały marki Rafaello i Toffifee, a za nimi plasowały się Merci, Vobro i Ferrero Rocher. Zarówno przed szczególnymi okazjami, jak i w pozostałe dni do koszyków klientów sklepów małoformatowych najczęściej trafiały praliny Rafaello w pudełku 150 g (pojawiały się na co ósmym paragonie z tą kategorią), Toffifee w opakowaniu 125 g oraz Merci w opakowaniu 250 g. W tygodniach ze świętami lepiej niż średnio w całym roku radziły sobie słodkości marki Vobro, która zawsze dba o to, by jej oferta była dostoswana do okoliczności.

 

Klienci, którzy kupują praliny na prezent, chętnie sięgają właśnie po produkty nawiązujące nazwą lub opakowaniem do charakteru uroczystości albo relacji z bliską osobą, dlatego np. w Walentynki dobrze sprzedawały się czekoladki Milka I Love oraz WedLove, w Dniu Kobiet dużą popularnością cieszyła się bombonierka Vobro Cherry Roses w podłużnym opakowaniu z rysunkiem róży, natomiast w Dniu Matki klienci częściej niż zwykle wybierali czekoladki Merci.

 


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.