Słodycze w świątecznej odsłonie

Świąteczne opakowania popularnych marek słodyczy, specjalne edycje pralin i czekolad oraz czekoladowe figurki pojawiają się na półkach już w listopadzie.

 W ciągu roku 2016 to właśnie w listopadzie pojawiło się najwięcej nowości słodyczowych. Według danych CMR najwięcej nowości w okresie przedświątecznym zanotowano dla kategorii praliny, czekolady i figurki czekoladowe. Nowe produkty wpływają też na poszerzanie się w listopadzie i grudniu półki czekolad, pralin i figurek czekoladowych. W sezonie świątecznym (grudzień 2016) udział tych kategorii w całkowitej wartości sprzedaży sklepów małoformatowych kształtował się na poziomie około 1,8%, natomiast poza sezonem (wrzesień 2016) było to ok. 1% wartości sprzedaży.

Praliny bardzo często kupowane są na prezent, dlatego na paragonach najczęściej pojawiają się razem z nimi torebki ozdobne oraz papier do pakowania prezentów. Oprócz tego w transakcjach z nimi współkupowane są również produkty prezentowe jak na przykład: zestawy kosmetyków, kawa ziarnista, czekolady, likiery, brandy, koniaki, wina typu wermut i deserowe. W sklepach małoformatowych do 300 m2 liczba transakcji z pralinami rośnie w tygodniach z różnymi okazjami: Święta Wielkanocne, Dzień Matki, Dzień Kobiet ale najwięcej transakcji odnotowywane jest co roku w grudniu w związku ze Świętami Bożego Narodzenia. Konsumenci najchętniej sięgają po średnie opakowania pralin 125-250 g – odpowiadają one za ponad połowę wartości sprzedaży kategorii. W grudniu 2016 najpopularniejszymi markami były Ferrero Raffaello (ok. 11% transakcji), Wedel Ptasie Mleczko (ok. 11% transakcji) oraz Toffifee (ok. 8% transakcji). Na święta Bożego Narodzenia w grudniu 2016 w rankingu rotacji czołowe miejsca zajmowały: Ferrero Rafaello 150 g, Wedel Ptasie Mleczko Waniliowe 380 g, Merci 250 g oraz Milka Alpejskie Mleczko waniliowe 330 g.

Podobnie jak praliny tak i czekolady silnie związane są z okazją. W ciągu roku Boże Narodzenie (grudzień) to czas gdy transakcji z czekoladami jest najwięcej. W sezonie (listopad – grudzień 2016) konsument może wybierać spośród około 27 SKU czekolad – jest to aż o 3 warianty więcej niż poza sezonem. Niezmiennie najpopularniejsze są czekolady mleczne, które odpowiadają za około 70% wolumenu sprzedaży kategorii. Z okazji Świąt Bożego Narodzenia konsumenci częściej decydują się na większe opakowania czekolad – 250 g i większe. Z roku na rok coraz mniejsze znaczenie mają produkty marki własnej, a udziały w rynku zyskują topowe marki: Milka (ok. 33% transakcji w grudniu 2016), Wedel (ok. 22% transakcji) i Kinder Chocolate (ok. 10% transakcji). W rankingu rotacji dla czekolad w sklepach spożywczych małoformatowych do 300 m2 w grudniu zarówno 2016, jak i 2015, pierwsze miejsce zajmuje Wedel Czekolada Gorzka 100 g. Oprócz tego wariantu w rankingu dla grudnia 2016 roku wysokie pozycje zajmowały: Kinder Chocolate 100 g, Alpen Gold Nussbeisser mleczna 100 g oraz Wedel Czekolada Mleczna 100 g. Z okazji świąt konsumenci wybierają raczej droższe warianty czekolad – stąd średnia wartość transakcji w grudniu jest aż o 20% wyższa niż poza sezonem.

Sezonowo w sklepach spożywczych małoformatowych do 300 m2 pojawiają się figurki czekoladowe. Dedykowane najmłodszym słodycze najwyższą wartość sprzedaży osiągają w Mikołajki. W tych szczególnych okresach w sklepie można wybierać z 4-5 wariantów figurek czekoladowych. W okresie Bożego Narodzenia (listopad-grudzień) najwyższe udziały wartościowe niezmiennie od 2014 roku osiągają: Colian, IDC Holding i Eurovita, którzy co roku przygotowują nową ofertę świąteczną. Niemal połowa wartości sprzedaży kategorii generowana jest przez impulsowe figurki do 30 g. W rankingu rotacji dla grudnia 2016 to właśnie tym impulsowym opakowaniom przypadły czołowe miejsca – Goplana Mikołaj 30 g oraz Goplana Renifer 30 g.

 

autor: Sylwia Neska


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.