Słone przekąski w sklepach małoformatowych

Słone przekąski to jedna z najczęściej kupowanych kategorii produktów w sklepach małoformatowych do 300 m2 – chipsy, chrupki, orzeszki, bakalie, słone paluszki czy krakersy można znaleźć w prawie co dwudziestym koszyku.

W lipcu 2017 r. słone przekąski można było kupić w 99% wszystkich sklepów małoformatowych, przy czym prawie każdy z nich miał w ofercie słone paluszki, chipsy, chrupki i orzeszki. Na półkach 80% placówek tego formatu pojawiały się w tym czasie orzeszki, a w 75% dostępne były krakersy i popcorn. Duże zainteresowanie klientów chipsami, chrupkami innymi przekąskami sprawia, że detaliści, starając się zapewnić jak najszerszy wybór, przeznaczają na tę kategorię sporo miejsca na półkach i stojakach. Oferta słonych przekąsek w przeciętnej placówce małego formatu obejmuje średnio około 60 wariantów. Najwięcej miejsca na półce z zajmują chipsy (w lipcu 2017 r. klienci mogli wybierać średnio spośród 23 wariantów) i chrupki (14 wariantów). W typowym sklepie osiedlowym można też znaleźć około 8 rodzajów słonych paluszków, precli lub talarków, 7 wariantów orzeszków i po trzy rodzaje krakersów i prażynek.

Największym segmentem kategorii słonych przekąsek w tym formacie sklepów są chipsy – w okresie od stycznia do lipca 2017 r. pojawiały się one na 36% paragonów z tą kategorią i odpowiadały za 26%  obrotów. Inne ważne segmenty to chrupki (18% udziałów w ujęciu wartościowym), słone paluszki, precle i talarki (11%), a także bakalie (8%).

Sprzedaż słonych przekąsek w sklepach małoformatowych zmienia się w ciągu roku – wakacyjne miesiące to czas sprzyjający spotkaniom towarzyskim przy piwie, a to często łączy się z konsumpcją słonych przekąsek. Jak wynika z danych CMR, latem wyraźnie przybywa transakcji zakupu chipsów, chrupek i słonych przekąsek – w lipcu 2017 r. było ich aż o 20% więcej niż w styczniu.

Najwięcej transakcji z chrupkami, chipsami i innymi słonymi przekąsami raportuje się w weekendy.  W pierwszych 7 miesiącach 2017 r. 16% paragonów, na których pojawiała się ta kategoria, zaraportowano w piątki, podobny odsetek transakcji przypadał na sobotę. Ulubioną porą zakupu słonych przegryzek jest wieczór – prawie co piąty zakup ma miejsce w godzinach 18-20.

Zakup chipsów, chrupek i innych słonych wyrobów dość często bywa jedynym powodem wizyty w sklepie małoformatowym, o czym może świadczyć fakt, że na 17% paragonów ze słonymi przekąskami nie pojawiają się żadne inne produkty. 3 na 4 klientów kupujących słone przekąski zadowala się jednym opakowaniem, ale prawie co piąty wkłada do koszyka dwie paczki słonych przysmaków, a co dwudziesty kupuje jednorazowo co najmniej 3 opakowania. Średni jednorazowy wydatek na słone przekąski w tym formacie sklepów to 4,1 zł.

Nietrudno się domyślić, że klienci zaopatrujący się w sklepach małoformatowych w słone przekąski często sięgają też po piwo – pojawia się ono co czwartym paragonów z chipsami, prażynkami i orzeszkami oraz na co piątym paragonie ze słonymi paluszkami. Do koszyków ze słonymi przekąskami często trafiają również napoje i wody, a także słodkie przekąski, takie jak ciastka (pojawiają się m.in. na 11% paragonów z paluszkami), lody impulsowe (występują na 6% paragonów z chrupkami) czy batony. Jak się okazuje klienci dość często wkładają do jednego koszyka różne rodzaje słonych przekąsek – chrupki można znaleźć na co 10. paragonie z prażynkami i na co 15. z chipsami, a słone paluszki pojawiają się na co dwudziestym paragonie ze słonymi orzeszkami.

 

 

 

 


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.