Sprzedaż cukru w sklepach małoformatowych do 300 m2

Cukier to kategoria mocno sezonowa – szczyt sprzedaży cukru notuje się latem, kiedy jest on używany do przygotowywania przetworów, ale bardzo ważne są też okresy przedświąteczne, kiedy dodawany jest do wypieków. W 2019 r. słaby urodzaj i dość drogie owoce sezonowe nie sprzyjały robieniu domowych przetworów, dlatego klienci sklepów małoformatowych kupili mniej cukru białego niż rok wcześniej (w przeliczeniu na kg), jednak za sprawa wzrostu cen w ujęciu wartościowym kategoria ta odnotowała wzrost o ponad 10%. Mniejsze zainteresowanie przygotowywaniem domowych przetworów przełożyło się też na prawie 50% spadek sprzedaży fiksów i cukrów żelujących.

 

Klienci sklepów małoformatowych coraz chętniej zastępują tradycyjny biały cukier zdrowszymi wariantami – w całym 2019 r. cukier trzcinowy i naturalne substancje słodzące (jak ksylitol, stewia czy fruktoza)odpowiadały za około 10% wartości sprzedaży tej kategorii. W tym czasie wyższe ceny odnotowane zostały dla cukru białego, trzcinowego oraz naturalnych substancji słodzących (jak ksylitol, stewia czy fruktoza). Półka z cukrem w sklepach małoformatowych nie jest zbyt szeroka – średnio można na niej znaleźć 4 warianty cukru. W grudniu 2019 r. ponad 40% sklepów małoformatowych sprzedających cukier oprócz cukru białego miało w ofercie przynajmniej jeden wariant cukru trzcinowego, ale naturalne substancje słodzące dostępne były tylko w co dziesiątej placówce sprzedającej cukier.

 

W 2019 r. liderem pod względem sprzedaży cukru w sklepach małoformatowych do 300 m2 była firma KSC z marką Polski Cukier (prawie 45% udziałów w wartości sprzedaży). Na kolejnych miejscach uplasowały się firmy Pfeifer & Langen (marka Diamant) oraz Südzucker (Cukier Królewski). Cukier pod marką własną sieci handlowej lub dystrybutora dostępny jest w co dziesiątej placówce, ale udział tego typu produktów w sprzedaży pozostaje znikomy.

 

W 2019 roku klienci kupowali  średnio 1,5 opakowania cukru i wydawali na tę kategorię średnio 4,02 zł. Cukier w sklepach małoformatowych zazwyczaj jest kupowany podczas większych zakupów – koszyki z tą kategorią zawierają ponad dwa razy więcej opakowań produktów, a ich wartość jest dwa razy wyższa niż przeciętnego koszyka w tym formacie sklepów. Na paragonach z cukrem znacznie częściej niż w puli wszystkich transakcji pojawiają się produkty używane do wypieków (m.in. mąki, margaryny, dodatki do ciast), a także kawa i herbata. Klienci sklepów małoformatowych do 300 m2 najczęściej kupują cukier podczas sobotnich zakupów – na ten dzień przypada ponad 18% transakcji z tą kategorią.

 

Cukier to jedna z kategorii, której sprzedaż mocno wzrosła po wybuchu epidemii koronawirusa, kiedy większość Polaków zgodnie z zaleceniami została w domach. W samym marcu 2020 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 30% więcej opakowań cukru niż w marcu 2019 r. i wydali na niego o ponad 40% więcej niż przed rokiem. Cukier nie tylko był jedną z najważniejszych pozycji na liście zakupów obejmujących zapasy na kwarantannę, ale chętnie był kupowany również w kolejnych tygodniach, ponieważ świetnie wpisał się w trend słodkich wypieków, jakie wielu rodzinom umilają czas spędzany w odosobnieniu. Podobne wzrosty odnotowały w tym czasie również inne produkty przydatne do przygotowania różnego rodzaju bułeczek, ciast i ciasteczek, jak choćby mąka, masło, proszek do pieczenia i inne dodatki do ciast.


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.