Sprzedaż dań gotowych w sklepach małoformatowych

Produkty, które wystarczy tylko podgrzać lub zalać wrzątkiem, by mieć gotowy posiłek, wydają się idealnym wyborem na wakacyjne wyjazdy, jednak w sklepach małoformatowych sprzedaż większości kategorii tych produktów zaczyna rosnąć dopiero jesienią.

Jak wynika z danych paragonowych gromadzonych przez CMR, wyraźną sezonowością wyróżnia się jedynie kategoria dań gotowych w słoikach – najwięcej transakcji z tego typu produktami notuje się właśnie w miesiącach letnich, czyli w okresie biwaków i prac sezonowych. Sprzedaż gotowych sosów w słoikach oraz dań instant i zup chińskich instant w sklepach małoformatowych do 300 m2 nie ulega większym wahaniom w ciągu roku, natomiast wszelkiego rodzaju dania chłodzone, podobnie jak dania mrożone, a także zupki instant w saszetkach nieco lepiej sprzedają się w chłodniejszej części roku.

Gotowe dania chłodzone to jedna z najszybciej rosnących kategorii w sklepach małoformatowych do 300 m2. W okresie od stycznia do sierpnia 2018 r. wydatki na tego typu produkty były o 30% wyższe niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W lodówce z daniami chłodzonymi klienci sklepów małoformatowych mogą znaleźć rożne gotowe do spożycia od razu (lub po podgrzaniu) produkty, które zaspokoją nagły głód, świetnie sprawdzą się w roli posiłku do zjedzenia w pracy, ale także zastąpią lub urozmaicą domowy obiad czy kolację. Oferta tego typu produktów wciąż się rozszerza. W lodówce z daniami chłodzonymi klienci sklepów małoformatowych mogą znaleźć nie tylko popularne kanapki i sałatki, różnego typu produkty mączne (pierogi, naleśniki czy kluski), świeże i pożywne zupy oraz pełne dania obiadowe, świeże i pożywne zupy, ale coraz częściej także wyroby inspirowane daniami z egzotycznych kuchni oraz posiłki dla wegetarian.

Z uwagi na ograniczoną powierzchnię część sklepów małoformatowych nie może pozwolić sobie na wstawienie lodówki, która zapewniałaby chłodzonym daniom gotowym odpowiednio niską temperaturę, a jednocześnie dobrą ekspozycję. Z tego powodu dania chłodzone można kupić tylko w około 60% wszystkich placówek małego formatu. Warto przy tym dodać, że w grupie większych sklepów (od 101 do 300 m2) dostępność dań chłodzonych jest znacznie szersza – ma je w ofercie ponad 90% takich placówek.

Kategoria dań gotowych jest bardzo mocno rozdrobiona. W lodówkach z daniami gotowymi w sklepach małoformatowych obok siebie leżą produkty ogólnopolskich producentów (jak Virtu, Iglotex czy U Jędrusia) i małych lokalnych firm, duży udział mają tu też marki własne. Dlatego trudno  tu tez wskazać jednego zdecydowanego lidera sprzedaży albo produkt, który byłby żelaznym punktem w asortymencie.

Klienci sklepów małoformatowych najczęściej przychodzą po gotowe dania chłodzone w zwykłe dni tygodnia, od poniedziałku do piątku) zainteresowanie tymi produktami wyraźnie spada natomiast w weekendy. Tylko co piąta transakcja zakupu gotowych dań chłodzonych czy mrożonych ma miejsce w sobotę lub w niedzielę. Wszystkie rodzaje dań chłodzonych szczyt sprzedaży osiągają około południa, czyli w porze obiadowej, choć np. duża część transakcji zakupu kanapek ma miejsce w godzinach porannych (około godziny 9.00), a mączne dania gotowe często są kupowane również po południu, w drodze z pracy czy szkoły.

Jak pokazują dane CMR, dla sporej części klientów zakup kanapki lub innego gotowego do spożycia posiłku to jedyny powód wizyty w sklepie małoformatowym – na co siódmym paragonie z tą kategorią nie pojawiają się inne produkty. Dość często zdarza się też, że do jednego koszyka trafia więcej niż jedno danie gotowe – co piąta osoba kupuje od razu dwa lub więcej opakowań tego typu produktów. 

Doskonałym uzupełnieniem gotowego posiłku są napoje, dlatego na paragonach z tą kategorią często można też znaleźć soki i napoje niegazowane, napoje z bąbelkami lub wody (po te ostatnie lubią sięgać szczególnie osoby kupujące gotowe zupy). Klienci często dorzucają do koszyka z daniami gotowymi również jogurt, serek homogenizowany lub drobne słodycze – batony i wafelki. Osoby wybierające gotowe dania mączne częściej niż inni sięgają po śmietany (znajdują się one na co 7 paragonie). Z uwagi na porę dnia i sytuacje, w których zwykle spożywa się dania gotowe, w koszykach z ta kategorią znacznie rzadziej niż w puli wszystkich transakcji występują np. piwa i wódki.


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.