Sprzedaż napojów energetyzujących w sklepach małoformatowych

W sklepach małoformatowych napoje energetyzujące odpowiadają za blisko 1% całkowitej wartości sprzedaży i pojawiają się na 3% paragonów. Energetyki cieszą się rosnąca popularnością, a obroty generowane przez tę kategorię systematycznie wzrastają. 

 

Jak wynika z danych CMR, w ciągu ostatniego roku obroty sklepów małoformatowych do 300m2 wzrosły o blisko 4% w porównaniu do roku ubiegłego (porównaniu lipiec 2016 – czerwiec 2017 vs. lipiec 2015 – czerwiec 2016). Napoje energetyzujące, które w tym formacie sklepów odpowiadają za blisko 1% całkowitej wartości sprzedaży oraz niemal 3% wszystkich transakcji (lipiec 2016 – czerwiec 2017), cieszą się rosnąca popularnością, a obroty generowane przez tę kategorię systematycznie wzrastają. Tylko w ciągu ostatniego roku (lipiec 2016 – czerwiec 2017) wartość sprzedaży napojów energetyzujących wzrosła o 10% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej oraz o 25% w porównaniu do okresu lipiec 2014 – czerwiec 2015.

W sklepach spożywczych do 300m2 sprzedaż charakteryzuje się silną sezonowością, liczba transakcji wzrasta w okresie wiosennym, natomiast szczyt sprzedaży przypada na miesiące letnie. Podobna sezonowość występuje dla napojów energetyzujących. Im wyższe temperatury, tym chętniej klienci sklepów małoformatowych wkładają do koszyków energetyki, w czerwcu 2017 liczba paragonów zawierających napoje energetyzujące była niemal dwukrotnie wyższa niż w styczniu 2017. Popularne energetyki mają zapewnione miejsce na półkach sklepów przez cały rok, w okresie od lipca 2016 do czerwca 2017 sprzedawane były w ok. 96% sklepów spożywczych do 300m2. Latem właściciele sklepów dbają jednak, aby zapewnić konsumentom szerszy wybór. W styczniu 2017 na półkach sklepów małoformatowych dostępnych było średnio 10 wariantów napojów energetyzujących, w czerwcu 2017 klienci wybierać mogli już spośród trzech wariantów więcej niż w okresie zimowym.

Na rynku napojów energetyzujących niemal 70% obrotów generowane jest przez trzech głównych graczy: Food Care ze swoją topową marką Black, Red Bull oraz Maspex z marką Tiger. Pod względem udziałów w wartości sprzedaży liderem jest marka Red Bull, która w czerwcu 2017 odpowiadała za ponad 22% całkowitej wartości sprzedaży energetyków w sklepach małoformatowych. Pozostałe miejsca na podium zajmują Black – blisko 22% udziałów w obrotach oraz Tiger, z udziałami na poziomie 18% . Pod względem udziałów w liczbie transakcji najczęściej wybieraną marką jest Black, który w czerwcu 2017 znalazł się na niemal co czwartym paragonie z napojem energetyzującym. W ciągu ostatniego roku rosnącą popularnością cieszy się Monster (Monster Beverage), w okresie od lipca ’16 do czerwca ’17 udziały marki w wartości sprzedaży wzrosły o ponad 2 p.p. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.

Konsumenci od popularnych energetyków nie oczekują już tylko pobudzającego działania, coraz częściej szukają produktów, które przyciągają również wyjątkowym smakiem. CMR z roku na rok obserwuje rosnące znaczenie segmentu energetyków smakowych. W czerwcu 2017 warianty smakowe odpowiadały już za ok. 15% całkowitej wartości sprzedaży napojów energetyzujących. W ostatnim miesiącu najchętniej wybieranym produktem spośród wariantów smakowych był Black Mojito 250ml (Food Care), który odpowiadał za ok. 2% wszystkich transakcji z zakupem napojów energetyzujących w sklepach małoformatowych do 300m2. Również producenci dbają, aby w portfolio marki nie zabrakło wariantów smakowych. Spośród nowych produktów wprowadzonych na rynek w 2017 ponad połowę stanowiły nowości smakowe, a wśród nich kolejne energetyki od takich gigantów jak Red Bull (Red Bull Summer Edition kiwi-jabłko 250ml) czy Tiger (Tiger Wall Street mango-acai-limonka 250ml), które w czerwcu 2017 generowały po blisko 1% całkowitej wartości sprzedaży napojów o działaniu pobudzającym.

Klienci sklepów małoformatowych chętnie sięgają po energetyki w trakcie całego tygodnia, nieco większa liczba transakcji raportowana jest w piątki. Relatywnie często napoje energetyzujące trafiają do koszyków porannych, wraz z rogalikami czy batonami. Napoje energetyzujące często są powodem wizyty w sklepie, niemal 30% klientów sklepów spożywczych do 300m2, którzy dokonali zakupu popularnych napojów, nie włożyło do swojego koszyka nic więcej.

W rankingu top 1000 produktów w sklepach małoformatowych przygotowanym przez CMR w czerwcu 2017 (na podstawie udziałów w liczbie transakcji) znalazło się jedenaście napojów energetyzujących. Na szesnastej pozycji wśród najczęściej kupowanych produktów zaraportowany został Black 250ml (Food Care), a na dwudziestej Tiger 250ml (Maspex). Wśród artykułów najchętniej wybieranych przez klientów znalazły się również energetyki N-Gine, Red Bull, Monster oraz Rockstar.

Biorąc pod uwagę wielkość opakowania, napojów energetyzujących konsumenci najczęściej decydują się na zakup najmniejszych opakowań produktu. Energetyki w opakowaniu 250 ml stanowią ponad 80% wszystkich transakcji. Dokonując zakupów, klienci sklepów spożywczych do 300m2 najczęściej decydują się na kupno jednego opakowania produktu. Średnia cena za 250ml napoju energetyzującego wsklepach małoformatowych wyniosła w ciągu ostatniego roku ok. 2,3 zł.  Najdroższą marką pozostaje Red Bull – za 250 ml tego napoju energetyzującego w czerwcu 2017 konsumenci zapłacili średnio 4,7 zł. Wśród najtańszych wariantów znalazły się natomiast marki własne.

autor: Marzena Lech


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.