Sprzedaż napojów

Sprzedaż napojów z sklepach małoformatowych – publikacja w kwartalniku  „Źródło – wody mineralne i napoje” (grudzień 2013).

Napoje są nadal jedną z kluczowych kategorii produktowych sprzedawanych w sklepach małoformatowych, razem z piwem i alkoholami mocnymi występują w około połowie wszystkich koszyków – analiza Centrum Monitorowania Rynku.


CMR pobiera dzienne dane sprzedażowe z reprezentatywnej próby sklepów małoformatowych o powierzchni sprzedaży do 300m2 – niezależnych, franczyzowych lub należących do sieci scentralizowanych. Analiza danych transakcyjnych pokazuje, że nadal  napoje to obok papierosów, piwa, wódki i przetworów mlecznych najważniejsza kategoria produktów paczkowanych sprzedawana w tym kanale dystrybucji. W sezonie letnim łączny udział napojów gazowanych, wody, soków, nektarów, herbat mrożonych, napojów energetycznych i izotonicznych w całkowitej wartości sprzedaży sklepu wynosi blisko 7% . Jeszcze wyższy udział napoje osiągają w przypadku generowanej liczby transakcji. W okresie od czerwca do sierpnia co piąty klient sklepu małoformatowego kupuje produkt klasyfikowany do kategorii napoje.

Oczywiście sprzedaż napojów charakteryzuje duża sezonowość. Szczególnie dotyczy to segmentów wody butelkowanej, herbat mrożonych oraz  napojów gazowanych, których sprzedaż gwałtownie rośnie w gorących tygodniach lata. Bardziej stabilna w przeciągu całego roku jest sprzedaż soków, nektarów i napojów w kartonach i butelkach szklanych.

Sezonowość ma  również wpływ na wybór przez klientów poszczególnych typów opakowań. Na przykład w miesiącach letnich rośnie  znaczenie opakowań impulsowych napojów gazowanych o pojemności do 0,5ltr. W okresie czerwiec-lipiec małe butelki i puszki generują prawie 1/3 wartości sprzedaży napojów gazowanych i aż 40% transakcji. W przypadku soków, nektarów i napojów latem wyraźnie rośnie sprzedaż napojów w butelkach PET.

Analizując obroty realizowane przez poszczególne segmenty wyraźnie widoczna jest dominująca pozycja napojów gazowanych. W sklepach małoformatowych praktycznie przez cały rok odpowiadają one za ponad 35% wartości sprzedaży napojów. Drugie miejsce pod względem wartości sprzedaży (poza sezonem letnim) zajmuje segment soków, nektarów i napojów – w skali roku co czwarta złotówka wydana na napoje przypada na tą grupę asortymentową. Natomiast w lipcu na pozycję wicelidera pod względem wartości sprzedaży awansuje woda butelkowa. Około 9% wartości sprzedaży napojów przypada na napoje energetyczne. Pozostałe segmenty, takie jak herbaty        mrożone, czy napoje izotoniczne, mają wyraźnie mniejsze znaczenie dla ogółu obrotu sklepu. Nie znaczy to jednak, że w tych segmentach nie znajdziemy produktów, które można uznać za asy rotacji.

Latem w sklepach o powierzchni sprzedaży do 300m2 znajdziemy  średnio ponad 170 różnych wariantów napojów. Zimą ta liczba spada do około 140 produktów. Najwięcej wariantów na półce sklepowej należy do segmentu soków, napojów, nektarów. Na drugim miejsce pod tym względem znajdują się napoje gazowane.

Dostęp do elektronicznych danych paragonowych umożliwia CMR wskazanie produktów najchętniej wkładanych do koszyków przez klientów sklepów małoformatowych.  Pośród tych wariantów, które najczęściej występują na paragonach  znajdziemy między innymi:  puszki 330ml marek Coca Cola i Pepsi Cola, butelki Coca Cola 1ltr i 0,5ltr,  duże butelki  2,5ltr i 2ltr marek Coca Cola, Pepsi Cola, Hoop Cola i Zbyszko 3 Cytryny, napoje energetyczne w puszkach 250ml Black, Tiger i Red Bull, butelki wody 1,5ltr niegazowane i gazowane marek Żywiec Zdrój i  Cisowianka, butelkę  1,5ltr wody naturalnie gazowanej Muszynianka,  napój Tymbark  jabłko -mięta  butelka 250ml, herbata mrożona Nestea cytrynowa 0,5ltr, napój izotoniczny Powerade jagodowy 0,5ltr.

Jak widać, jeśli analizujemy wyniki poszczególnych wariantów, to pośród produktów najchętniej kupowanych w sklepach małoformatowych, znajdują się nie tylko napoje gazowane, wody i soki, ale również najsilniejsze warianty energetyków, herbat mrożonych i napojów izotonicznych. Z punktu widzenia detalisty warto jest również na nie przeznaczyć miejsce na półce, szczególni e w sezonie letnim.

Jeśli chodzi o marki generujące najwyższe obroty w skali całego asortymentu napojów to w czołówce znajdują się Coca-Cola, Tymbark, Żywiec Zdrój, Pepsi,  Kubuś i Cisowianka.

Podczas  robienia zakupów w sklepach małoformatowych – w przeciwieństwie na przykład do hipermarketów i dyskontów – klienci najczęściej wkładają do koszyka jedno opakowanie napoju. Sklep osiedlowy nie jest więc typowym miejscem robienia zakupów w ilościach „ na zapas”, a raczej do bezpośredniej konsumpcji.

W przypadku sprzedaży napojów w sklepach małoformatowych obserwujemy dosyć równomierne rozłożenie liczby transakcji w poszczególne dni tygodnia od poniedziałku do soboty. W tym kanale dystrybucji sprzedaż nie jest w cale skoncentrowana na weekendzie.  Wyjątek stanowią zakupy dużych pojemności (2 i 2,5ltr ) napojów gazowanych oraz transakcje z zakupem napojów energetycznych – w tym wypadku na wzrost liczby transakcji w piątek i sobotę wpływ ma sposób spędzania wolnego czasu, np. konsumpcja  mocnych alkoholi, do których dokupywane są napoje gazowane w dużych butelkach.

Podsumowując napoje są nadal jedną z kluczowych kategorii produktowych sprzedawanych w sklepach małoformatowych, razem z piwem i alkoholami mocnymi występują w  około połowie wszystkich koszyków. Ze względu na wysoki udział napojów w całkowitych obrotach sklepów detaliści skłonni są przeznaczyć relatywnie duża powierzchnię na eskpozycję tej kategorii produktowej i zapewniają klientom szeroki wybór różnych wariantów. W najbliższym czasie napoje pozostaną jedną z kategorii  budujących liczbę transakcji w sklepach małoformatowych.


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.