Sprzedaż papierosów w sklepach małoformatowych

Papierosy to kategoria, której znaczenie dla sklepów małoformatowych do 300 m2 trudno przecenić. W 2018 r. można je było znaleźć na ponad 13% wszystkich paragonów, co daje im pozycję wicelidera (tuż za piwem) w zestawieniu najczęściej kupowanych produktów. Natomiast pod względem udziałów w całkowitych obrotach papierosy nie mają sobie równych i niezmiennie pozostają na pierwszym miejscu.

Ograniczenie w handlu w niedziele oraz w dalszym ciągu sprzedaż papierosów z grafikami, które miały działać zniechęcająco na palaczy raczej nie przyniosło spodziewanego efektu, gdyż jak wynika z danych CMR w 2018 r. zarejestrowano wzrost sprzedaży papierosów zarówno pod względem wartości, wolumenu (określonego liczbą sztuk papierosów), jak i liczby transakcji. W 2018 r. w sklepach małoformatowych (do których CMR zalicza małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe oraz saloniki i kioski) liczba paragonów, na których pojawiły się papierosy, była o ponad 1% wyższa w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, a wartość sprzedaży tej kategorii wzrosła w tym czasie o prawie 5%.

Sprzedaż papierosów w sklepach małoformatowych jest sezonowa, liczba transakcji zaczyna stopniowo wzrastać wiosną i osiąga szczyt w najcieplejszych miesiącach w roku. Sprzedaż rozkłada się w miarę równomiernie między wszystkie dni tygodnia, przy czym najwięcej transakcji raportuje się z początkiem weekendu. W ciągu dnia liczba transakcji z tą kategorią rośnie powoli od godzin porannych, osiągając swój szczyt w godzinach popołudniowych i wieczornych. Warto też zauważyć, że zakup papierosów stanowi często jedyny cel wizyty w sklepie małoformatowym – aż 40% klientów kupujących papierosy nie sięga po żadne inne produkty.

Sprzedaż papierosów w sklepach małoformatowych, podobnie jak cały rynek papierosów w Polsce, zdominowana jest przez czterech głównych producentów. Jak wynika z danych CMR, w 2018 r. ponad 38% udziałów w wolumenie sprzedaży papierosów w sklepach małoformatowych należało do firmy Philip Morris. Na kolejnych miejscach uplasowały się: British American Tobacco (ok. 26% udziałów wolumenowych), Imperial Tobacco oraz Japan Tobacco International. W porównaniu z rokiem 2017 wszyscy główni producenci zwiększyli swoje udziały w wolumenie sprzedaży papierosów kosztem lidera rynku Philip Morris. British American Tobacco zwiększył swoje udziały w wolumenie sprzedaży za sprawą Rothmans of London. Natomiast zwiększenie udziałów marki Parker & Simpson wpłynęło na wzrost całego producenta Imperial Tobacco. A wzrost udziałów marki Winston przełożył się na wzrost całego producenta Japan Tobacco International.

W sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 m2 blisko 65% wolumenu sprzedaży papierosów stanowią produkty z najniższego segmentu cenowego. W porównaniu do 2017 r. widoczny jest wzrost udziałów tego segmentu (za sprawą marek Rothmans of London, Winston oraz Parker & Simpson) kosztem papierosów z wyższych segmentów cenowych. Jest to związane z rosnącymi z roku na rok cenami papierosów właśnie w segmencie średnim i najdroższym a próbami przez część roku utrzymania w najniższym segmencie cenowym cen z lat poprzednich.

Jeśli chodzi o najlepiej sprzedający się wariant papierosów w 2018 roku to tutaj nastąpiła zmiana w stosunku do roku 2017 gdzie samodzielnym liderem był L&M KS Blue 20 sztuk, obecnie dołączył do niego wariant Rothmans of London KS Blue 20 sztuk. Zarówno wariant L&M jak i Rothmans of London w 2018 r. można było znaleźć na co dwudziestym paragonie z tą kategorią. Warto podkreślić, że oba produkty systematycznie pojawiają się też w pierwszej dziesiątce zestawienia TOP 1000 najlepiej rotujących produktów w sklepach małoformatowych w 2018 roku. Klienci tego typu placówek często sięgają też po Rothmans od London KS Red, L&M Link Blue, Marlboro KS Gold oraz Chesterfield KS Blue.

Warto podkreślić, że cieńsze warianty papierosów, czyli papierosy Slim i Super Slim, mają wierne grono zwolenników i niezmiennie odpowiadają za blisko 30% sprzedaży tej kategorii w sklepach małoformatowych.

Kamil Wojewoda


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.