Sprzedaż papierosów w sklepach małoformatowych

Papierosy to kategoria, której znaczenie dla sklepów małoformatowych do 300 m2 trudno przecenić. W 2017 r. można je było znaleźć na  ponad 13% wszystkich paragonów, co daje im pozycję wicelidera (tuż za piwem) w zestawieniu najczęściej kupowanych produktów.  Natomiast pod względem udziałów w całkowitych obrotach papierosy nie mają sobie równych i niezmiennie pozostają na pierwszym miejscu.

Na początku 2017 r. w sprzedaży pojawiły się nowe opakowania papierosów z obrazkami, które miały działać zniechęcająco na palaczy, jednak trudno mówić o sukcesie tej akcji, gdyż jak wynika z danych CMR w 2017 r. nie odnotowano spadku sprzedaży papierosów ani pod względem wartości sprzedaży, ani liczby transakcji. 

Sprzedaż papierosów w małych sklepach spożywczych jest sezonowa, liczba transakcji zaczyna stopniowo wzrastać wiosną i osiąga szczyt w najcieplejszych miesiącach w roku. Sprzedaż rozkłada się w miarę równomiernie między wszystkie dni tygodnia, przy czym najwięcej transakcji raportuje się w piątki, najmniej natomiast – w niedziele. W ciągu dnia liczba transakcji z tą kategorią rośnie powoli od godzin porannych po popołudniowe, osiągając swój szczyt w godzinach 17-18, a następnie ma miejsce powolny spadek. Warto też zauważyć, że zakup papierosów stanowi często jedyny cel wizyty w sklepie małoformatowym – aż 37% klientów kupujących papierosy nie sięga po żadne inne produkty.

Sprzedaż papierosów w sklepach małoformatowych, podobnie jak cały rynek papierosów w Polsce, zdominowana jest przez czterech głównych producentów. Jak wynika z danych CMR, w 2017 r. ponad 44% udziałów w wolumenie sprzedaży papierosów w sklepach małoformatowych należało do firmy Philip Morris. Na kolejnych miejscach uplasowały się: British American Tobacco (ok. 25% udziałów wolumenowych), Imperial Tobacco oraz Japan Tobacco International.

W sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 m2 ponad 60% wolumenu sprzedaży papierosów stanowią produkty z najniższego segmentu cenowego. W porównaniu do 2016 r. widoczny jest wzrost udziałów tego kosztem papierosów z wyższych segmentów cenowych. Jest to związane z rosnącymi z roku na rok cenami papierosów właśnie w segmencie średnim i najdroższym oraz próbami utrzymania w najniższym segmencie cenowym cen z lat poprzednich.

Kamil Wojewoda


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.