Sprzedaż w sklepach małoformatowych w maju 2018 r.

 

Jak wynika z danych CMR, w maju 2018 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 11,7% wyższa niż w kwietniu 2018 r., natomiast liczba transakcji wzrosła w tym czasie o około 10%.W porównaniu z majem 2017 r. odnotowano wzrost obrotów w tym formacie placówek o 6,9%, choć liczba transakcji utrzymała się na prawie tym samym poziomie.

Wzrost sprzedaży w ujęciu wartościowym zarówno w ujęciu rok do roku, jak i miesiąc do miesiąca udało się osiągnąć mimo 5 dni objętych ograniczeniami handlu – w maju oprócz dwóch niehandlowych niedziel (z czego w jedną wypadały dodatkowo Zielone Świątki) mieliśmy również święta 1 i 3 maja oraz Boże Ciało, które wiązały się z długimi weekendami.

Wyższe obroty sklepów w maju to zasługa bardzo wysokich jak na maj temperatur, które przełożyły się na większy popyt na lody, napoje czy piwo. W pierwszym tygodniu maja, kiedy upały dawały się we znaki szczególnie mocno, a wielu Polaków korzystało z uroków długiego weekendu, piwo pojawiało się na 30% paragonów, a po lody sięgał co 12 kupujący. Warto podkreślić, że wydatki klientów małoformatowych na lody w maju były o około 40% wyższe niż w kwietniu, który pod względem pogody był dla tej kategorii bardzo korzystny. W maju duże wzrosty odnotowały również inne kategorie wrażliwe na temperatury – liczba paragonów z wodą czystą w porównaniu z kwietniem wzrosła o 14%, natomiast z napojami gazowanymi o około 12%.

Korzystne warunki pogodowe i związany z nim urodzaj truskawek przełożyły się również na sprzedaż cukrów żelujących (jak pokazują dane CMR, w maju liczba transakcji i wartość sprzedaży były kilkanaście razy wyższe niż kwietniu br. czy w maju 2017 r.), a także jogurtów naturalnych i kefirów, które często są łączone z sezonowymi owocami. Ciemną stroną wiosny i lata są komary, kleszcze oraz inne owady – jak pokazują dane z paragonów, w maju liczba transakcji zakupu środków przeciwko owadom była sześciokrotnie wyższa niż w kwietniu.

Maj to jeden z miesięcy, w których lepiej niż zwykle sprzedają się praliny, przy czym za wzrost odpowiada właściwie jeden dzień – 26 maja. W tym roku również w Dniu Matki liczba paragonów z tą kategorią wzrosła skokowo w dniach poprzedzających to święto, co przełożyło się na wzrost wartości sprzedaży w ujęciu mdm o 90%.

Z danych CMR wynika, że w maju klienci wydawali na zakupy w placówkach małego formatu średnio 13,75 zł, czyli o prawie 2% więcej niż w kwietniu.

 


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.