Sprzedaż w sklepach małoformatowych w pierwszej połowie 2017 r.

Mimo kurczącej się liczby placówek sklepy małoformatowe wciąż stanowią ważny kanał sprzedaży produktów FMCG, a dla wielu kategorii, takich jak m.in. piwo, papierosy, lody impulsowe i wódki, pozostają najczęstszym miejscem zakupu.

Sklepy małoformatowe do 300 m2 są miejscem zakupów uzupełniających i impulsowych, dlatego bardzo często zdarzają się tam transakcje dotyczące zakupu jednego lub dwóch produktów o niewielkiej wartości. Z danych CMR wynika, że w pierwszej połowie 2017 r. średnia wartość koszyka zakupowego wyniosła 13,22 zł, przy czym jedna trzecia wszystkich zaraportowanych w tym czasie paragonów miała wartość poniżej 5 zł.

Niezmiennie największy udział w obrotach i w liczbie transakcji w sklepach małoformatowych mają papierosy, piwo, wódka, napoje gazowane, soki, nektary i napoje niegazowane, woda, mleko, ciastka, czekolada i słodycze impulsowe, a także chipsy. W pierwszej połowie 2017 r. alkohol odpowiadał za jedną czwartą wartości sprzedaży przeciętnej placówki małego formatu, a produkty z tej kategorii można było znaleźć na prawie co trzecim paragonie. Ulubionym trunkiem klientów sklepów małoformatowych pozostają piwa (w ostatnim półroczu sięgał po nie co czwarty kupujący) oraz wódki smakowe i czyste. Na co piątym paragonie w typowym sklepie osiedlowym występowały napoje bezalkoholowe, co siódmy klient kupował papierosy, a co niemal ósmy – produkty mleczne. W najcieplejszych miesiącach do grona najczęściej kupowanych produktów dołączają lody impulsowe, tak też było w czerwcu 2017 r., kiedy ich udział w liczbie transakcji przekroczył 6%.

W okresie od stycznia do czerwca 2017 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła o ponad 5% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, mimo iż liczba transakcji zmniejszyła się w tym czasie o 2,5%. Wyższa sprzedaż w ujęciu wartościowym to w dużej mierze efekt wzrostu cen papierosów i niektórych kategorii spożywczych (m.in. masła i cukru), ale także rosnącej sprzedaży wina, whisky i innych alkoholi z wyższych segmentów cenowych. W omawianym okresie wzrosły wydatki klientów sklepów małoformatowych na wszystkie najważniejsze dla tego kanału grupy produktów, czyli alkohol, wyroby tytoniowe i napoje, a także na słodycze, przyprawy i dodatki kulinarne czy produkty mleczne. Największe wzrosty w omawianym okresie odnotowały kategorie, które cieszą się rosnącym zainteresowaniem klientów, ale nie mają dużego znaczenia dla całości obrotów, takie jak produkty sojowe i ryżowe (wartość sprzedaży była o ponad 60% wyższa niż rok wcześniej) czy dania instant. Ze względu na rosnące ceny w gronie grup kategorii, które odnotowały najwyższe wzrosty sprzedaży w ujęciu wartościowym, znalazło się również masło.

W minionym półroczu wydatki klientów sklepów osiedlowych na alkohol wzrosły o 4% w porównaniu do analogicznego okresu 2016 r., choć liczba transakcji utrzymała się na podobnym poziomie. W tym czasie znacząco wzrosła liczba transakcji i wartość sprzedaży wódek smakowych (zaraportowano o 15% paragonów więcej niż rok wcześniej), whisky oraz win stołowych. Nieco rzadziej do koszyków klientów trafiały natomiast piwa – trzeba jednak wziąć pod uwagę, że trudno byłoby tej kategorii powtórzyć wynik z czerwca 2016 r., kiedy odnotowano wysoką sprzedaż ze względu na emocje związane z udziałem polskiej reprezentacji w Euro 2016. W szeroko rozumianej kategorii napojów bezalkoholowych sprzedaż wyrażona liczbą transakcji nie zmieniła się znacząco w porównaniu z pierwszą połową 2016 r., ale wartość sprzedaży zwiększyła się o prawie 3%. Najwyższe wzrosty odnotowały napoje energetyzujące i izotoniczne, ale klienci więcej niż przed rokiem wydali również na napoje gazowane, a także soki, nektary i napoje niegazowane.

Najważniejszą kategorią pod względem udziałów w wartości sprzedaży pozostają papierosy, które w omawianym okresie odpowiadały za 17% obrotów sklepów małoformatowych. Co ciekawe, sprzedaży papierosów nie są w stanie zaszkodzić ani rosnące ceny, ani też regulacje prawne mające na celu ograniczenie zainteresowania wyrobami tytoniowymi. Na początku 2017 r. w sprzedaży pojawiły się nowe opakowania papierosów ze zdjęciami, które miały działać zniechęcająco na palaczy. Z danych CMR wynika jednak, że w okresie od stycznia do czerwca 2017 r. w sklepach małoformatowych sprzedano o około 1% więcej opakowań papierosów niż przed rokiem, trudno zatem mówić, przynamniej na razie, o sukcesie tej akcji.  

Kategorią, która wskutek regulacji prawnych odnotowała widoczne spadki, były natomiast karty pre paid. Obowiązek rejestracji kart sim przełożył się na zmniejszenie zainteresowania nie tylko starterami, ale też doładowaniami. W pierwszej połowie 2017 r. liczba transakcji zakupu oraz wartość sprzedaży starterów spadła o ponad 60%, liczba paragonów z doładowaniami była natomiast niższa o około 20%.

 


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.