Sprzedaż w sklepach małoformatowych w 2015 r.

Sprzedaż w sklepach małoformatowych w 2015 r. – artykuł opublikowany w wydaniu specjalnym miesięcznika Stacja Benzynowa & Convenience Store „Liderzy Rynku – Dostawcy dla Stacji Paliw – Raport 2016”

 Sklepy małoformatowe do 300 m kw. (CMR zalicza do nich małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. i specjalistyczne sklepy alkoholowe) są miejscem, w którym dokonuje się głównie zakupów uzupełniających lub impulsowych, dlatego w placówkach tego formatu przeważają niewielkie transakcje.

Średnio klienci wkładają do koszyka 3 produkty o wartości niespełna 12 zł, przy czym około 40% transakcji stanowią zakupy tylko jednej kategorii produktu. Liczba paragonów z jedną pozycją jest wyższa latem, kiedy więcej klientów wpada do sklepu osiedlowego, by kupić piwo, lody impulsowe, wodę lub napój.

Największy udział w obrotach i w liczbie transakcji  w sklepów małoformatowych mają papierosy, piwo, wódka, napoje gazowane, soki, nektary i napoje niegazowane, woda, mleko, ciastka, czekolada i słodycze impulsowe, a także chipsy.

Alkohol generuje jedną czwartą wartości sprzedaży przeciętnego sklepu małoformatowego, a produkty z tej kategorii można znaleźć na prawie co trzecim paragonie. Z półki z alkoholem najczęściej do koszyków klientów wędrują piwa (sięga po nie co czwarty kupujący) oraz wódki smakowe i czyste. Piwo i wódka są często jedynym powodem odwiedzin w osiedlowej placówce  – z analiz koszykowych przygotowywanych przez CMR wynika, że prawie co drugi klient, który przychodzi do sklepu małoformatowego po piwo, nie kupuje nic więcej. Żadnych innych produktów nie wkłada do koszyka również co trzecia osoba zaopatrująca się w wódkę.

Na co piątym paragonie w typowym sklepie osiedlowym występują napoje bezalkoholowe, co szósty klient kupuje papierosy, a co dziesiąty – produkty mleczne.

 

Rośnie sprzedaż piwa i wódki

W 2015 r. łączne obroty sklepów małoformatowych do 300 m kw. utrzymały się na poziomie sprzed roku, ale liczba transakcji nieznacznie spadła (o 1,5%). W minionym roku klienci sklepów osiedlowych wydali na alkohol o 3% więcej niż rok wcześniej – częściej kupowali  i więcej płacili głównie za piwa, wódki smakowe oraz whisky. W omawianym okresie wzrosła też wartość sprzedaży papierosów, choć liczba transakcji zakupu tych produktów spadła. Wysokie ceny papierosów przekładają się na wzrost popularności tytoniu – w przypadku tej kategorii w 2015 r. odnotowano duży wzrost zarówno liczby transakcji (aż o 40%), jak i wartości sprzedaży. W ubiegłym roku kupujący w sklepach małoformatowych więcej wydali m.in. na napoje gazowane, wody, soki, nektary i napoje, a także chipsy, mniej zapłacili natomiast m.in. za produkty mleczne, przyprawy i dodatki kulinarne oraz tłuszcze. W kategorii słodyczy mniejsze obroty wygenerowały w omawianym okresie czekolady i wafelki impulsowe, wzrosła za to wartość sprzedaży pralin i batonów.

Pod względem liczby transakcji w większości najważniejszych kategorii odnotowano wzrosty – klienci częściej kupowali piwo, wódki czyste i smakowe oraz napoje bezalkoholowe, rzadziej natomiast wkładali do koszyków m.in. czekolady, produkty mleczne, przyprawy i dodatki kulinarne.

Największe wzrosty odnotowały w 2015 r. kategorie, które nie mają zbyt dużego znaczenia dla obrotów sklepów małoformatowych. Wyraźnie zwiększyło się zainteresowanie klientów cukierkami typu krówki i toffi, tytoniem, cydrem oraz mlekiem smakowym i innymi napojami mlecznymi.

 

Zmiany na półkach


Producenci FMCG nieustannie wprowadzają na rynek nowe marki, poszerzają swoją ofertę o nowe warianty smakowe lub zmieniają skład albo gramaturę popularnych produktów. Z powodu niewielkiej powierzchni sklepy małoformatowe nie mogą sobie pozwolić na poszerzanie półki i dokładanie do niej kolejnych produktów, dlatego nowe marki lub warianty, które pojawiają się w asortymencie, powodują, że z oferty sklepu znikają słabiej rotujące pozycje w danej kategorii.

Reguła ta nie dotyczy jednak tych grup produktów, które przyciągają do sklepu najwięcej klientów i generują dużą część obrotów. Na półce w typowym osiedlowym sklepie przybywa głównie piw, papierosów i wódek smakowych. W grudniu 2015 r. placówka w tym formacie miała w ofercie średnio 62 piwa (o 7 więcej niż rok wcześniej), 57 wariantów papierosów  (wzrost o 7) oraz 44 wódki smakowe (o 5 więcej niż rok temu i o 12 więcej niż dwa lata temu). W porównaniu z grudniem 2014 r. w sklepach małoformatowych nieznacznie zwiększyła się oferta napojów gazowanych, soków nektarów i napojów niegazowanych, a także wód mineralnych i wód smakowych – w każdej z tych kategorii przybyło po 2 warianty. Klienci mieli też nieco szerszy wybór słodyczy – pod koniec 2015 r. na półce w typowym sklepie osiedlowym można było znaleźć 32 batony i wafelki  impulsowe (o 2 więcej niż rok wcześniej) i 28 rodzajów cukierków ( o 2 więcej).

 

Najlepiej rotujące produkty

Centrum Monitorowania Rynku co miesiąc przygotowuje zestawienie TOP 1000, którego trafiają produkty o największych udziałach w liczbie transakcji w ostatnich 6 miesiącach. Większość czołowych pozycji w tym rankingu zajmują zazwyczaj alkohole i papierosy, ale dość wysoko plasują się też najpopularniejsze produkty z pozostałych ważnych dla sklepów małoformatowych kategorii. W ostatnim zestawieniu najlepiej rotujących SKU (uwzględniającym okres od czerwca do grudnia 2015 r.) znalazło się aż 97 wariantów papierosów, 90 piw, 39 wódek czystych i 37 wódek smakowych. Silną reprezentację w zestawieniu mają również napoje bezalkoholowe – można tam znaleźć 73 soki, nektary i napoje niegazowane, 46 napoje niegazowane, 24 wody mineralne i 12 wód smakowych, a także słodycze (m.in. 21 batonów, 19 czekolad, 21 wafelków impulsowych i 19 gum do żucia).

Pierwsza dziesiątka rankingu okupowana jest przez piwa, które zajmują aż 8 miejsc. Liderem pozostaje Żubr w butelce 500 ml, za nim plasują się inne piwa z niższej i średniej półki cenowej, takie jak: Harnaś, Tatra Jasne Pełne, Tyskie czy Wojak Jasny Pełny. Na szóstym miejscu znalazły się papierosy L&M KS Blue, a na dziesiątym Żubrówka Biała w półlitrowej butelce. Dopiero na jedenastym miejscu pojawił się produkt spoza kategorii alkohol i papierosy – jest to litrowa butelka Coca-Coli.

 

Dobrze przyjęte nowości

W grudniowym zestawieniu TOP 1000 znalazło się aż 48 produktów, które pojawiły w asortymencie sklepów małoformatowych w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Na półkach sklepowych i w świadomości konsumentów udało się zaistnieć m.in. 14 wariantom papierosów, 11 piwom, 3 rodzajom tytoniu, 2 wódkom czystym i 6 smakowym.

Najlepiej wśród nowych produktów poradził sobie tytoń Parker & Simpson 15 g, który znalazł się 102. miejscu, wyprzedzając wszystkie inne marki tytoniów. Wysokie pozycje w zestawieniu zajęły też inne produkty z oferty tej marki – papierosy Parker & Simpson 100 Black oraz KS 20 Black. Klienci sklepów małoformatowych wyraźnie polubili też papierosy to RGD SSL Blue oraz L&M Link Pink 100 SSL. Z piw, które zadebiutowały na rynku w 2015 r., największą popularnością cieszyły się EB, Warka Radler Czarna Porzeczka z Limonką i Desperados Nocturno, hitem w ofercie mocniejszych alkoholi były natomiast nowe warianty wódki Absolwent w pojemnościach 100 ml – Cytrynówka, Poziomka i Wiśnia. Podniebienia konsumentów podbiły również czekolada impulsowa Milka Oreo w opakowaniu o gramaturze 41 g, chrupki chlebowe 7 Days Bake Rolls Pizza w opakowaniu 160 g, ciastka Oreo Original w torebce 44 g, a także nowe warianty popularnych Mentosów – Mentos Choco Toffi z Czekoladą i Toffi White.


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.