Sprzedaż wina musującego i szampanów w sklepach małoformatowych

 W 2016 r. w sklepach małoformatowych do 300 m2 blisko 30% wolumenu sprzedaży win musujących przypadło na grudzień, głównie na tydzień poprzedzający zabawę sylwestrową. 

Wino musujące i szampany spośród całej kategorii win, do której należą również wina stołowe, wina deserowe, wermuty oraz napoje winopodobne, wyróżniają się największą sezonowością sprzedaży – w roku 2016 w sklepach małoformatowych do 300 m2 blisko 30% sprzedaży wolumenu przypadło na grudzień (szczególnie na tydzień poprzedzający zabawę sylwestrową). Nie oznacza to jednak, że klienci sklepów małoformatowych nie sięgają po tego typu trunki w pozostałych miesiącach. Z roku na rok w sklepach małego formatu zauważalna jest zwiększona sprzedaż także poza sezonem. W okresie od stycznia do października 2017 r. sprzedany wolumen zwiększył się o prawie 6% w porównaniu do analogicznego okresu z roku ubiegłego, podczas gdy wygenerowana wartość była wyższa o około 11%.

Wina musujące i szampany, podobnie jak wina deserowe czy stołowe, zarówno pod względem wygenerowanej wartości ze sprzedaży, jak i wolumenu, cechuje dynamiczny rozwój. Jak wynika z danych CMR,  w okresie od listopada 2016 r. do października 2017 r. obroty sklepów małoformatowych wygenerowanych ze sprzedaży wina musującego były wyższe o 14% w porównaniu z rokiem ubiegłym a sprzedany wolumen tego segmentu w tym czasie wzrósł o 5%.

Rynek win musujących i szampanów jest silnie skoncentrowany. Liderem sprzedaży win musujących w sklepach małoformatowych jest niezmiennie Ambra (właściciel marek Dorato, Cin&Cin czy Michel Angelo) – skupiający blisko 1/3 udziałów wartościowych w okresie listopad 2016 r. – październik 2017 r. Innymi ważnymi graczami pod względem wygenerowanej wartości w tym czasie byli Henkell&Co  (m.in. Sowietskoje Igristoje, Mionetto) oraz Bartex (m.in. Mogen David, Giovanni Vagabondo) – obaj odpowiadali za ok. 10% obrotów kategorią. Na znaczeniu straciła firma Bacardi Martini, której udziały w wartościowej sprzedaży wyniosły niespełna 8%.

Popyt na wina musujące, który rośnie skokowo tuż przed końcem roku, wpływa znacząco na poszerzanie półek o nowe warianty oraz na liczbę sklepów prowadzących sprzedaż tego rodzaju trunków. W grudniu 2016 r. sklepy małoformatowe oferowały średnio 9 różnych win musujących, gdzie w przeciągu całego roku liczba ta waha się między 4 a 5. W tym czasie można je było kupić w 87% sklepów małoformatowych prowadzących sprzedaż alkoholi.

W ostatnim miesiącu ubiegłego roku najpopularniejszym winem musującym, którym klienci małego formatu świętowali nadchodzący nowy rok, było półsłodkie Sowietskoje Igristoje 700ml od Henkell&Co, które pojawiło się na co 5. paragonie z omawianą kategorią i odpowiadało za 18% udziałów wolumenowych w sprzedaży całego segmentu. Klienci chętnie też sięgali po wytrawne Siewiernoje Igristoje 750ml (Agropol) oraz półsłodkie Dorato Bianco 750ml (Ambra), oba warianty miały po 9% udziałów w liczbie transakcji z winami musującymi i szampanami.

autor: Marcin Olszewski


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.