Sprzedaż wina w sklepach małoformatowych

W sklepach małoformatowych do 300 m2 kategoria alkoholi zdominowana jest przez piwa i wódki, ale wina również cieszą się sporą popularnością. Jak pokazują dane CMR, wina stołowe, deserowe, musujące i wermuty odpowiadają łącznie za ponad 4% wartości sprzedaży wszystkich alkoholi i są dostępne w prawie 90% placówek sprzedających alkohol. W grudniu 2018 r. klienci odwiedzający sklepy tego formatu mieli do wyboru średnio 17 różnych wariantów win stołowych, 4-5 musujących, średnio 4 wina deserowe oraz około 3 rodzajów wermutów.

 

Najważniejszym segmentem całej kategorii win są wina stołowe – w okresie od lipca 2018 r. do czerwca 2019 r. miały one około za 62% udziałów w wolumenie i 65% udziałów w wartości sprzedaży win. W omawianym okresie wina musujące odpowiadały za około 1/5 wolumenu sprzedaży, a wina deserowe za około 12% wolumenu. Jeśli chodzi o wina stołowe, to w sklepach małoformatowych do 300 m2 wciąż najlepiej sprzedają się wina czerwone (około 50% wolumenu sprzedaży win stołowych), natomiast jeśli chodzi o zawartość cukru, to największą popularnością cieszą się wina półsłodkie i półwytrawne (łącznie ponad 60% wolumenu sprzedaży).

 

W okresie od lipca 2018 r. do czerwca 2019 r. najwięcej win stołowych w sklepach małoformatowych sprzedawała firma CEDC (dystrybutor m.in. marki Carlo Rossi), do której należało 13% udziałów w wolumenie i ponad 17% udziałów w wartości sprzedaży. Za nią plasowały się Ambra (m.in. marki Fresco i El Sol) oraz Jantoń (m.in. Kadarka Prestige) – w ofercie obu tych firm największą popularnością się cieszą się wina z niższych segmentów cenowych, dlatego ich udziały w wolumenie sprzedaży były w omawianym okresie wyższe niż w wartości. Z danych CMR wynika, że najpopularniejszą marką wina stołowego w sklepach małoformatowych pozostaje Carlo Rossi – w omawianym okresie miała ona nieco ponad 11% udziałów wolumenowych i około 15% wartościowych. Drugie miejsce zajmuje Fresco, które w ujęciu wolumenowym ma udziały zbliżone do lidera, ale pod względem wartości sprzedaży jego znaczenie jest prawie dwukrotnie mniejsze (udziały na poziomie około 8%). Kilkuprocentowe udziały w sprzedaży win stołowych mają również marki Kadarka Prestige, Cote, Mogen David czy Bulgarius.

 

W odróżnieniu od chociażby kategorii wódek smakowych, wśród których świetnie sobie radzą małe pojemności, w winach stołowych mniejsze opakowania nie mają na razie dużego znaczenia (opakowania o pojemności do 250 ml odpowiadają za niespełna 1% wartości sprzedaży), w dużej mierze z uwagi na ograniczoną dostępność – małe pojemności można kupić średnio w co czwartym sklepie sprzedającym wina stołowe. Trzeba jednak podkreślić, że popularność mniejszych opakowań dynamicznie rośnie, a wiele wariantów czołowych marek win (w tym Fresco czy Carlo Rossi) można już kupić również w alternatywnych pojemnościach.

 

Wina stołowe najlepiej sprzedają się w weekendy – około 40% transakcji ma miejsce w piątki i soboty. W 2018 r. średnia cena wina stołowego w sklepach małoformatowych wynosiła 18,30 zł, ale dużą popularnością cieszą się też znacznie tańsze trunki – jak pokazują dane CMR, w całym 2018 około 30% klientów kupujących wino w sklepie małoformatowym wydała na nie mniej niż 15 zł. 

 

Sprzedaż win stołowych wyraźnie rośnie przed świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocy – w 2018 r. co dziesiąta transakcja zakupu wina musującego miała miejsce w grudniu. Jeszcze większą sezonowością wyróżniają się wina musujące – w 2018 r. w sklepach małoformatowych do 300 m2 grudzień odpowiadał za 27% transakcji (przy czym najważniejszych było kilka ostatnich dni roku, a szczególnie 31 grudnia). Warto podkreślić, że nieco inną sezonowość sprzedaży niż większość win musujących ma prossecco, które dużą popularnością cieszy się nie tylko w Sylwestra, ale również latem – pojawia się wówczas na co szóstym paragonie z winami musującymi.

 


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.