Sprzedaż wódki w sklepach detalicznych

Sprzedaż wódki w sklepach detalicznych – artykuł opublikowany w miesięczniku „Rynki Alkoholowe” (luty 2014).

W handlu detalicznym wódka to główna kategoria FMCG zarówno pod względem wartości sprzedaży jak i liczby generowanych transakcji – analiza Centrum Monitorowania Rynku.

Wódka to główna kategoria FMCG zarówno pod względem wartości sprzedaży jak i liczby generowanych transakcji.  Rola wódki jest szczególnie ważna w sklepach małoformatowych o powierzchni sprzedaży do 300m2 – w tym kanale dystrybucji jedynie papierosy i piwo generują wyższe obroty (pośród produktów paczkowanych). W sprzedaży dominują wódki czyste. W sklepach małoformatowych stanowią około 75% wolumenu sprzedaży wódki, w supermarketach i hipermarketach znaczenie segmentu wódek czystych jest jeszcze większe.

Co ciekawe wódki smakowe mimo, że odpowiadają za ¼ wolumenu sprzedaży w sklepach małoformatowych, to pod względem szerokości asortymentu niewiele ustępują miejsca wódkom czystym. Różnorodność wariantów smakowych oraz popularność różnych pojemności opakowań (głównie 100ml, 200ml, 500ml) wpływa na to, że w sklepach małoformatowych średnio sprzedawane są aż 34 różne warianty wódek smakowych. Analogiczny wskaźnik dla wódek czystych sięga 39 wariantów na sklep.

Podobną sytuację obserwujemy w supermarketach i hipermarketach – mimo niższych udziałów w wolumenie sprzedaży, wódki smakowe mają porównywalną szerokość asortymentu co wódki czyste.

Największą sprzedaż w sklepach detalicznych generują trzy główne marki ze średniego segmentu cenowego: Czysta de Luxe, Krupnik Czysty oraz Żubrówka Biała. W sklepach małoformatowych wysoko w rankingu rotacji znajdują się również marki z segmentu ekonomicznego takie jak 1906, Żubr, Żytniówka oraz wódki smakowe Żołądkowa Gorzka i Cytrynówka Lubelska. Natomiast w supermarketach i hipermarketach oprócz czołowych trzech marek z średniego segmentu cenowego relatywnie wysoko w rankingu sprzedaży znajdują się wódki premium (np. Wyborowa, Stock Prestige) oraz top premium (Finlandia).

Jeśli chodzi o popularność rodzajów opakowań to nadal dominuje sprzedaż butelek 0,5ltr. W sklepach małoformatowych w przypadku wódek smakowych i wódek czystych z niższej półki cenowej znaczące obroty generują też małe butelki 0,1ltr i 0,2ltr. W okresach świątecznych (Wielkanoc, Boże Narodzenie) na znaczeniu zyskuje większa pojemność 0,7ltr.

Natomiast w supermarketach i hipermarketach 0,7ltr odpowiada za około 1/3 wolumenu sprzedaży wódki, znaczącą sprzedaż generują też jeszcze większe butelki 1ltr. Połowa sprzedaży przypada na najpopularniejsze butelki 0,5ltr, za to w kanale tym tzw „małpki” mają niewielkie znaczenie.

Podsumowując w sprzedaży detalicznej alkoholi w Polsce nadal dominuje piwo i wódka. W sklepach małoformatowych inne alkohole mocne, takie jak whisky, czy brandy póki co nie zagrażają pozycji wódki w segmencie mocnych trunków. Natomiast w sklepach wielkoformatowych coraz większą konkurencją dla wódki staje się whisky.


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.