Styczeń w sklepach małoformatowych

Jak wynika z danych CMR, w styczniu 2019 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w porównaniu do stycznia 2018 r. wzrosła o 6,3%, chociaż liczba transakcji była o prawie 2% niższa niż przed rokiem. W porównaniu z grudniem 2018 r. obroty obniżyły o 10,9%, natomiast łączna liczba transakcji spadła o około 2%.

 

W sklepach małoformatowych do 300 m2 styczeń to zwykle jeden z najsłabszych miesięcy, zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży. Duże spadki niemal wszystkich kategorii  widoczne są szczególnie w porównaniu z grudniem, kiedy to klienci więcej wydają na zakupy świąteczne i sylwestrowe. W styczniu 2019 r. w sklepach małoformatowych wartość sprzedaży wódek czystych wyniosła o 22% mniej niż w grudniu, wydatki na przyprawy, mąkę czy czekolady spadły w tym czasie o około 30%, a wartość sprzedaży majonezu czy whisky była niższa o prawie 50%. Jeszcze  większe spadki odnotowały kategorie win musujących, dodatków do ciast oraz figurek czekoladowych.

 

W porównaniu ze styczniem 2018 r. zwiększyła się wartość sprzedaży najważniejszych dla sklepów małoformatowych grup produktów, czyli alkoholi i papierosów, ale klienci odwiedzający sklepy tego formatu więcej niż przed rokiem wydawali również m.in. na napoje, produkty mleczne i słodycze. Fala mrozów mrozy przyczyniła się do wyższej niż przed rokiem sprzedaży herbat (wydatki na nie wzrosły o około 10% w ujęciu rdr), wódek czystych i smakowych (liczba paragonów z kolorowymi wódkami była o 11% wyższa niż przed rokiem), słodkich, czekoladowych przekąsek (głównie batonów), a także środków na przeziębienie i grypę.

 

Jak pokazują dane CMR, w styczniu 2019 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 r. wyniosła 15,16 zł, o 8% więcej niż w styczniu 2018 r., a jednocześnie o ponad 9% mniej niż w grudniu 2018 r.

 

Coroczne styczniowe spadki zarówno liczby transakcji, jak i obrotów są jeszcze bardziej widoczne w większych placówkach, w których przedświąteczne natężenie ruchu i wydatków przekłada się na to, że grudzień jest zwykle najlepszym miesiącem. Jak pokazują dane CMR, w styczniu 2019 r. wartość sprzedaży w supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) spadła w porównaniu z grudniem aż o 22%. W tym kanale sprzedaży niewielki spadek sprzedaży odnotowano również w ujęciu rocznym – w styczniu wydatki klientów były o 2,5% niższe niż rok wcześniej.


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.