Szeroka półka z herbatą

                Według danych CMR w sklepach małoformatowych do 300 m2 możemy znaleźć około 16 wariantów herbaty w miesiącach letnich i około 20 wariantów w miesiącach zimowych. Jest to szeroko dystrybuowana kategoria produktowa, herbatę można znaleźć w praktycznie każdym sklepie spożywczym. Jednak w porównaniu do kawy, mimo większej ilości wariantów herbaty do wyboru, generuje ona mniejszą wartość i wolumen sprzedaży. Wśród prawie 400 kategorii produktowych według klasyfikacji CMR herbata w 2017 roku zajęła 34 miejsce pod względem wartości sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2, natomiast kawa była pod tym względem 18-ta. Chłodniejsze dni zdecydowanie sprzyjają sprzedaży herbaty, w marcu 2018 roku wartość sprzedaży była o 59% wyższa niż w sierpniu 2017 czyli najsłabszym miesiącu pod względem sprzedaży herbaty w ubiegłym roku.

                Herbaty dostępne są w wielu rodzajach smakowych, a także w wielu formach – wybierać można wśród herbat ekspresowych, sypkich czy granulowanych. Ponadto producenci czy detaliści jako herbaty postrzegają również inne gorące napoje takie jak owocowe i ziołowe napary, yerba mate czy rooibos. Mimo kłopotu bogactwa klienci sklepów małoformatowych do 300 m2 wybierają przede wszystkim herbaty czarne, owocowe bądź ziołowe w torebkach – te trzy rodzaje herbat generują łącznie około 70% wartości sprzedaży kategorii w sklepach małego formatu. Niezależnie od rodzaju sklepu herbaty ekspresowe są najpopularniejszą formą sprzedaży herbaty i pudełka z herbatą w takiej postaci stanowią ponad 80% sprzedanych opakowań.

                Najważniejszą marką herbaty od wielu lat pozostaje Lipton, którego udziały wartościowe w sklepach małoformatowych do 300 m2 w 2017 roku wyniosły 30%. Drugie miejsce zajmuje również marka Unilevera – Saga z udziałami na poziomie 12%, a na trzecim miejscu (9% udziałów wartościowych) plasuje się Minutka produkowana przez Mokate. W supermarketach do 2500 m2 Lipton również jest liderem, ale większe znaczenie mają tutaj marki premium takie jak Dilmah czy Big Active. Najpopularniejszym wariantem herbaty w sklepach małoformatowych do 300 m2 jest Lipton Yellow Label z 25 torebkami, który możemy spotkać w około 80% sklepów sprzedających herbatę i który osiąga 8% udziałów wartościowych. Lipton Yellow Label w opakowaniu z 50 torebkami oraz 88 torebkami także zanotowały udziały powyżej 3%. Innym produktem, który może się pochwalić taką sprzedażą, jest Minutka czarna ekspresowa ze 100 torebkami herbaty.

W kategorii herbat ekspresowych ziołowych silną pozycję utrzymuje lubelski Herbapol, jego marka Zielnik Polski osiągnęła udziały wartościowe w sklepach małoformatowych do 300 m2 w 2017 roku na poziomie 34%. Ciekawymi nowościami były produkty z nowej linii herbat ziołowych Lipton, takie jak Wyciszająca Melisa z Lawendą czy Relaksujący Rumianek z Trawą Cytrynową. Natomiast wśród herbat czarnych ekspresowych na sklepowych półkach można znaleźć coraz więcej herbat premium, których producenci podkreślają ich pochodzenie i walory smakowe. W ubiegłym roku Lipton poszerzył swoją ofertę o herbatę Intense Black, która okazała się najlepiej sprzedającą się w sklepach małoformatowych do 300 m2 herbatą czarną specjalistyczną Lipton, dobrze radziły sobie również herbaty Lipton Taste of London oraz Lipton English Breakfast. Wartość sprzedaży w 2017 roku zwiększyła się także dla innych marek premium – Ahmad Tea, Dilmah a także Jones.

Arkadiusz Kalejta

 


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.