Zdrowo i wygodnie – trendy żywieniowe na 2019 r.

Dania gotowe, zdrowe produkty, a do tego bezalkoholowe piwa to najsilniejsze ubiegłoroczne trendy, które zapewne będą umacniały się w kolejnych latach.

Skłonność konsumentów do ułatwiania sobie życia, a jednocześnie do poszukiwania produktów zdrowszych lub przynajmniej mniej szkodliwych (jak w przypadku podgrzewaczy tytoniu czy piw bezalkoholowych) coraz mocniej wpływa na ofertę i obroty sklepów małoformatowych. W najbliższych latach trendy te zapewne będą się umacniać, dlatego szansę na sukces mają produkty, które pozwolą zaoszczędzić czas, a jednocześnie dadzą konsumentowi poczucie, że dba o swoje zdrowie i dobrą formę. 

Niekwestionowanym królem paragonów w sklepach małoformatowych jest i zapewne jeszcze na długo pozostanie piwo (pojawia się częściej niż na co czwartym paragonie). Segmentem, który najmocniej się rozwija, są piwa bezalkoholowe – w pierwszych trzech kwartałach 2018 r. wartość ich sprzedaży była o ponad 80% wyższa niż przed rokiem. Browary wprowadzają kolejne bezalkoholowe warianty popularnych marek i poszerzają ofertę o kolejne smaki piw bezalkoholowych, a konsumenci chętnie po nie sięgają – latem 2018 ich udział w wartości sprzedaży piwa przekraczał już 3%. Znajduje to oczywiście odzwierciedlenie na półce z piwami – w sierpniu 2018 r. klienci sklepów małoformatowych mogli wybierać średnio spośród 10 wariantów piw choć jeszcze rok temu ich wybór był o połowę mniejszy. Można się spodziewać, że latem 2019 r. popularność piw bez procentów wzrośnie, a producenci i detaliści zadbają o ich szeroką ofertę.

Jak pokazują dane CMR, klienci coraz częściej poszukują w sklepach małoformatowych produktów wygodnych i prostych w użyciu, które pozwalają im zaoszczędzić czas na przygotowanie posiłków. Dynamicznie rośnie sprzedaż chłodzonych dań obiadowych, które wystarczy tylko podgrzać, by mieć gotowy posiłek, ale także kanapek, gotowych sałatek i surówek obiadowych oraz wszelkiego rodzaju mrożonek – zarówno dań gotowych, jak i mieszanek warzywnych. W 2018 r. każda z kategorii rosła od kilkunastu do kilkudziesięciu procent zarówno w ujęciu wartościowym, jak i pod względem liczby transakcji. Dynamicznie rozwijała się sprzedaż musów owocowych w małych, poręcznych saszetkach – w pierwszych trzech kwartałach 2018 r. w sklepach małego formatu sprzedano ich trzykrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2017 r.

Musy owocowe doskonale wpisują się również w drugi wyraźny trend, jakim jest dbałość o zdrowie i zgrabną sylwetkę. Inną kategorią, która świetnie odpowiada na potrzeby współczesnego konsumenta, który nie ma zbyt dużo czasu, ale przywiązuje dużą wagę do tego, co kupuje, są kasze wzbogacone różnego rodzaju zdrowymi dodatkami (warzywami, grzybami czy ziarnami), które pozwalają szybko przyrządzić zdrowy, pełnowartościowy posiłek. To wciąż niewielki segment, ale warto podkreślić, że w pierwszych 9 miesiącach 2018 r. w sklepach małoformatowych sprzedaż tego typu produktów była prawie 4 razy wyższa niż rok wcześniej.

W omawianym okresie klienci sklepów małoformatowych częściej niż przed rokiem sięgali również np. po chipsy owocowe (liczba transakcji z ich udziałem wzrosła o 35%), czekoladowe batoniki zastępowali batonami owocowymi (wzrost o 30%) lub proteinowymi (o 40%), częściej też kupowali herbaty funkcjonalne (w tym takie o właściwościach odchudzających i oczyszczających). Z roku na rok w sklepach małoformatowych rośnie dostępność, a wraz z nią również sprzedaż produktów, po które mogą sięgać wegetarianie, takich jak kanapkowe pasty warzywne, pasztety sojowe i hummusy czy tofu. Widocznie zwiększa się też zainteresowanie roślinnymi zamiennikami mleka (czyli napojami sojowymi, ryżowymi czy kokosowymi), które można już kupić w co piątym sklepie małoformatowym. W okresie od stycznia do września 2018 r. liczba paragonów, na których pojawiły się tego typu produkty była o 60% wyższa niż w tym samym okresie rok wcześniej. Wśród osób, które pozostają wierne tradycyjnym produktom mlecznym, przybywa natomiast takich, które poszukują produktów bez laktozy – w omawianym okresie wartość sprzedaży mleka bez laktozy podwoiła się, podczas gdy cała kategoria zanotowała tylko kilkuprocentowy wzrost. Wzrost znaczenia produktów bez laktozy widać również w innych kategoriach mlecznych. W pierwszych trzech kwartałach 2018 r. sprzedaż jogurtów naturalnych bez laktozy zwiększyła się o ponad 50% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, a najlepiej sprzedający się wariant bezglutenowy uplasował się na ósmym miejscu wśród najczęściej kupowanych jogurtów naturalnych.


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.