Wielkanoc w osiedlowym sklepie

W ostatnim tygodniu przed Wielkanocą liczba transakcji w sklepach małoformatowych nie zwiększa się znacząco, ale wyraźnie rośnie wartość koszyka zakupowego, ponieważ trafia do niego więcej niż zwykle produktów.

Jak pokazują dane CMR, w sklepach małoformatowych największe wzrosty wartości sprzedaży, jak też liczby paragonów z produktami niezbędnymi do przygotowania świątecznych potraw i wypieków notowane są w tygodniu zakończonym Wielkanocną Niedzielą. Przy czym najwyższe obroty raportowane są w piątek, choć wyraźnie większe wpływ do kas można zaobserwować także w sobotę i w czwartek – wielu klientów zostawia zakupy na ostatnią chwilę lub uzupełnia w pobliskim sklepie zakupy zrobione wcześniej w większych placówkach.

W 2018 r. w tygodniu świątecznym skokowo wzrosła zarówno liczba transakcji, jak i wartość sprzedaży maku (wzrost w porównaniu z poprzednim tygodniu o ponad 200%), chrzanu (wzrost o 150%), majonezu (liczba paragonów wzrosła o 140%), a także różnego rodzaju dodatków do ciast (wzrost liczby transakcji o 150%) oraz papieru do pieczenia. Dwa razy więcej klientów niż w poprzednim tygodniu sięgnęło wówczas również m.in. po mąki, warzywa w puszkach czy kakao. Kilkudziesięcioprocentowe wzrosty liczby transakcji zanotowały także m.in. figurki czekoladowe, drożdże, zupy, przyprawy oraz oczywiście jajka. Oprócz produktów kulinarnych w ostatnich dniach przed Wielkanocą w sklepach małoformatowych świetnie sprzedają się alkohole, w tym m.in. wódki czyste, wino stołowe czy kojarzone często z tymi świętami likiery (w 2018 r. w ostatnim tygodniu przed świętami ich sprzedaż była dwukrotnie wyższa niż rok wcześniej).

Warto zauważyć, że w sklepach małoformatowych do 300 m2 przedświąteczny wzrost sprzedaży jest widoczny nie tyle łącznej liczbie paragonów, co w wartości sprzedaży. W 2018 r. w tygodniu kończącym się Niedzielą Wielkanocną łączna wartość sprzedaży w typu placówkach były o 15% wyższe niż tydzień wcześniej, pomimo iż liczba transakcji była nawet nieco niższa niż tydzień wcześniej. Duży wzrost w ujęciu wartościowym to efekt tego, że przed świętami klienci częściej decydują się też na zakup produktów z wyższej półki cenowej lub towarów w większych opakowaniach. Świetnie widać to na przykładzie wódek czystych – w 2018 r. tygodniu zakończonym Wielkanocą liczba paragonów, na których znajdowały się wódki z najniższego segmentu cenowego spadła o 10%, kilkudziesięcioprocentowy wzrost liczby transakcji zaraportowano natomiast dla wódek z segmentu premium. W omawianym okresie spadła również sprzedaż wódek w małych opakowaniach (100 i 200 ml), wyraźnie wzrosło natomiast zainteresowanie trunkami w butelkach o pojemności 500 i 700 ml.

Wielkanoc w 2019 r. raczej nie przyniesie większych zmian w liście przedświątecznych hitów w sklepach małoformatowych. W ostatnim tygodniu przed świętami częściej niż zwykle do koszyków trafiać będą jajka – wprawdzie trzeba za nie zapłacić więcej niż przed rokiem, ale akurat bez nich trudno wyobrazić sobie świąteczny stół. W tym czasie można się również spodziewać wzmożonego popytu na majonezy, chrzany oraz wszelkie produkty do wypieku ciast. Pewniakami są również alkohole – wódki, wina oraz likiery, a także świąteczne słodycze nadające się na drobny upominek dla bliskich, takie jak praliny, figurki czekoladowe, a także jajka niespodzianki.


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.