Wielkanoc w sklepach małoformatowych do 300 m2

Sklepy małoformatowe do 300 m2 to raczej rzadko wybierane miejsce na duże świąteczne zakupy, ale nawet tam w tygodniu zakończonym Wielkanocną Niedzielą zawartość koszyków jest nieco inna niż w pozostałych tygodniach.

W sklepach małoformatowych raczej rzadko kupuje się produkty świąteczne z dużym wyprzedzeniem, ale niektórzy klienci mają skłonność do kupowania na zapas lub korzystania z atrakcyjnych promocji, dlatego niewielkie wzrosty niektórych typowo wielkanocnych kategorii spożywczych (m.in. zup w proszku, dodatków do ciast czy chrzanu) można zaobserwować już dwa tygodnie przed świętami. W tym czasie znacznie lepiej niż w innych tygodniach sprzedają się również różnego rodzaju środki czystości, produkty do prania i sprzątania.

Świąteczne trendy na paragonach w pełni można jednak zaobserwować w tygodniu zakończonym wielkanocną niedzielą, przy czym jak pokazują dane CMR, liczba transakcji w tym formacie sklepów nie zmienia się znacząco, ale wyraźnie rośnie wartość sprzedaży. W 2019 r. w tygodniu świątecznym średnie obroty tego typu placówek były o 17% wyższe niż tydzień wcześniej.

Jak wynika z danych CMR, w 2019 r. tygodniu zakończonym Wielkanocą znacząco rosły wydatki na przyprawy i dodatki kulinarne, tłuszcze (m.in. oleju i masła), zupy (głównie żurku i barszczu białego), a także alkohole (m.in. na wódki, wina i likiery) oraz słodycze (szczególnie praliny, jajka niespodzianki i figurki czekoladowe). Rekordowe wzrosty wartości sprzedaży odnotowały m.in.: mak (wzrost wartości w porównaniu z poprzednim tygodniu prawie 200%), majonezu (wzrost 140%) czy chrzanu (w tygodniu świątecznym sprzedaje się go 7 razy więcej niż w pozostałych tygodniach). Dane z paragonów pokazują, że w wielu polskich domach przygotowuje się tradycyjne wielkanocne wypieki – w tygodniu świątecznym wydatki na różnego rodzaju dodatki do ciast były ponad dwa razy wyższe niż w zwykłych, nieświątecznych tygodniach, kilkukrotnie więcej klienci wydali wówczas również na papier do pieczenia. Wyraźne wzrosty sprzedaży w tym czasie zanotowały także m.in. drożdże, przyprawy czy jajka. Współczesny konsument chętnie korzysta z produktów, które pozwalają zaoszczędzić czas – trend ten zauważalny jest również podczas świątecznych zakupów. Jak pokazują dane CMR, w 2019 r. w tygodniu zakończonym Wielkanocą liczba paragonów, na których pojawiały się ciasta w proszku (do których wystarczy dodać tylko mokre składniki) była dwukrotnie wyższa niż tydzień wcześniej, a liczba transakcji z gotowymi już wypiekami oraz gotowymi zupami wzrosła o 50%. Jak pokazują dane CMR, w 2019 r. w tygodniu z Wielkanocą liczba sprzedanych opakowań barszczu białego w torebkach była trzykrotnie wyższa niż w zwykłym tygodnie, a liczba torebek z żurkiem rośnie nawet czterokrotnie. Równie wysokie wzrosty notowały koncentraty żurku, a także gotowe zupy, które wystarczy tylko podgrzać. 

Zakupy w sklepach małoformatowych do 300 m2 mają często charakter uzupełniający większe sprawunki lub wynikają z konieczności dokupienia w ostatniej chwili brakujących składników do świątecznych potraw, dlatego kulminacja przedświątecznych wydatków ma miejsce w Wielki Piątek, ale większe niż zwykle zakupy dokonywane są również w sobotę – w 2019 r. w tych dniach średnia wartość paragonu wynosiła około 20 zł (w całym 2019 r. było to średnio 15 zł). W ostatnim dniu przed Wielkanocą klienci sklepów małoformatowych często sięgali po napoje gazowane (pojawiają się na co dziesiątym paragonie) oraz soki i napoje niegazowane i wódki czyste. Co dziesiąty kupujący wkłada wówczas do koszyka produkty i dodatki kulinarne (w czołówce jest oczywiście majonez, ale często kupowane są również przyprawy, chrzan oraz cukier), na co dziesiątym paragonie można znaleźć również produkty mleczne (najczęściej mleko i śmietanę). Tuż przed świętami klienci często przypominają sobie o zakupie świątecznych słodkich upominków – na co pięćdziesiątym paragonie pojawiają się wówczas czekolady, na setnym paragonie występują się wówczas figurki czekoladowe, znacznie częściej niż w zwykłe dni sprzedają się wówczas jajka niespodzianki.


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.