Wina musujące kupujemy już nie tylko w grudniu

Wina musujące i szampany to kategoria alkoholi, która wyróżnia się największą sezonowością sprzedaży – ponad 30% ich sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 przypada na grudzień.

W ostatnim miesiącu roku udział tej kategorii w całym segmencie win (do których zaliczane są również wina stołowe, wina deserowe oraz wermuty) wzrasta do prawie 40% w wolumenie i 30% w wartości sprzedaży, podczas gdy w pozostałych miesiącach jest to odpowiednio około 16% i 13%.

Paragonów z winami musującymi zaczyna przybywać już na początku grudnia, ale skokowy wzrost sprzedaży tej kategorii obserwuje się w ostatnim tygodniu roku. Jak się okazuje, wielu Polaków zostawia zakup sylwestrowych trunków na ostatnią chwilę – w sklepach małoformatowych najwięcej transakcji zakupu tego trunku notuje się 30 i 31 grudnia.

 

Klienci sklepów małoformatowych do 300 m2 coraz chętniej sięgają po wino musujące nie tylko w grudniu. W okresie od stycznia do października 2016 r. wartość sprzedaży win musujących w sklepach małoformatowych była o prawie 30% wyższa niż rok wcześniej, podczas gdy wolumen wzrósł o około 10%. Klientom sklepów małoformatowych przestaje wystarczać jakiekolwiek wino z bąbelkami, dlatego na paragonach coraz częściej można znaleźć droższe i bardziej wyszukane wina, takie jak prosecco (w pierwszych 10 miesiącach 2016 r. miały one prawie 12% udziałów w wartości sprzedaży, podczas gdy rok temu było to niespełna 5%) czy cava. Nadal jednak dużą popularnością, szczególnie w szczycie sezonu, cieszą się wina musujące w cenie poniżej 10 zł. W grudniu 2015 r. produkty marki Sowietskoje Igristoje, za które trzeba zapłacić 5-6 zł, pojawiały na niemal co trzecim paragonie z winem musującym. Wielu klientów sięgało też po inne produkty oferowane w podobnej cenie, takie jak Siewiernoje Igristoje (Agropol), Igristoje Biełoje (Jantoń) i Carskoje Igristoje (Ambra).

 

Liderem sprzedaży win musujących w sklepach małoformatowych pozostaje Ambra (m.in. marki Dorato, Cin&Cin i Michelangelo) – w okresie od stycznia do października 2016 r. jej udziały w wartości sprzedaży wynosiło około 29%, a w wolumenie – 27% udziałów w wolumenie sprzedaży tej kategorii. Na kolejnych miejscach w ujęciu wolumenowym uplasowały się firmy Bartex (m.in. Giovani Vagabondo i Mogen David) oraz Henkell (m.in. Sowietskoje Igristoje, Raffaello). Ważnym graczem, szczególnie w ujęciu wartościowym jest też firma Bacardi Martini, która w omawianym okresie odpowiadała za 12% obrotów kategorią, mimo iż jej udziały w wolumenie sprzedaży wyniosły niespełna 4%.

 

Popyt na wino musujące rośnie skokowo tuż przed końcem roku, dlatego w grudniu przybywa sklepów, które mają  ofercie ten rodzaj alkoholu – w ostatnim miesiącu 2015 r. wino musujące można było kupić w prawie 90% sklepów małoformatowych sprzedających alkohol, podczas gdy w pozostałych miesiącach miało je na półce tylko 70%  takich placówek. W ostatnim miesiącu roku poszerza się też oferta win musujących – przez cały rok w sklepach małoformatowych można znaleźć średnio około 3 warianty takich produktów, ale w grudniu kupujący mogą wybierać spośród 6 wariantów.


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.