Wódka w sklepach małoformatowych

Jak wynika z danych CMR, w sklepach małoformatowych wszelkiego rodzaju trunki odpowiadają za jedną czwartą obrotów i są swego rodzaju magnesem przyciągających klientów – piwo, wódka, whisky i inne napoje alkoholowe pojawiają się na co trzecim paragonie.

Warto dodać, że bardzo często zakup alkoholu jest jedynym powodem wizyty w pobliskim sklepie, o czym może świadczyć fakt, że na prawie 40% paragonów z piwem i na około 35% paragonów z wódkami smakowymi występują żadne inne produkty.

Jak pokazują dane CMR, najważniejszą kategorią alkoholową w sklepach małoformatowych pozostaje piwo, które w chłodniejszej części roku odpowiada za około 50% obrotów tą kategorią, a w najcieplejszych miesiącach za ponad 60%. Inne ważne kategorie dla tego formatu to wódki czyste i smakowe, a w mniejszym stopniu także whisky i wino stołowe. Pozostałe rodzaje alkoholi mają marginalne znaczenie dla obrotów sklepów małoformatowych, co dokładnie odzwierciedla półka z tą kategorią.

Alkohol można kupić w prawie każdym sklepie małoformatowym, przy czym najszerszą dystrybucję mają oczywiście piwo (dostępne w niemal 100% sklepów sprzedających alkohol) i wódki (ma je na półce 9 na 10 placówek prowadzących sprzedaż alkoholu). W 2018 r. w ponad 80% sklepów sprzedających alkohol miało w ofercie wina stołowe, a w 6 na 10 takich placówek można było kupić whisky. Mniej znaczące kategorie, takie jak gin czy rum można było w tym czasie kupić tylko w co trzecim sklepie, a tequila była dostępna zaledwie w 5% placówek, które sprzedają alkohol.

Wódki czyste i kolorowe

Niekwestionowanym liderem kategorii mocnych alkoholi są wódki czyste i smakowe które odpowiadają za ponad 90% sprzedaży mocnych trunków. Jednocześnie wódka odpowiada za prawie 9% obrotu w sklepach małoformatowych do 300 m2 i można ją znaleźć na co dwunastym paragonie. Ze względu na duże znaczenie tej kategorii, a także nieustającą aktywność producentów, którzy wprowadzają do ofert nowe marki, warianty i pojemności, półka z wódkami wciąż się rozszerza. W grudniu 2017 r. klienci typowego sklepu małoformatowego mogli wybierać spośród ponad 40 wariantów wódek smakowych i ponad 30 wariantów wódek czystych. I o ile wciąż widzimy wzrost wariantów wódek smakowych, to półka wódek czystych nie poszerza się rok do roku.  Jak wynika z danych CMR, w całym 2017 roku w sklepach małoformatowych do 300m2, za 94% wartości sprzedaży wódek czystych i smakowych odpowiadały transakcję na których pojawiały się tylko 1 lub 2 butelki wódek.

Sprzedaż wódek w sklepach małoformatowych zdominowały dwie firmy – CEDC i Stock, które w 2017 roku. odpowiadały łącznie za ¾ wartości i wolumenu sprzedaży tej kategorii. W całym 2017 roku. CEDC  kontrolowało ponad 40% wartości sprzedaży wódek czystych i podobne udziały w wartości sprzedaży wódek smakowych. W 2017 roku Stock pozostaje liderem sprzedaży w segmencie wódek smakowych, mimo iż systematycznie traci udziały na rzecz CEDC – w okresie od stycznia do grudnia jego marki generowały łącznie 50% wartości sprzedaży tej kategorii.

W 2017 r. wódki czyste odpowiadały za ponad 70% wolumenu  sprzedaży wódek w sklepach małoformatowych. W tym segmencie niezmiennie największe znaczenie ma pojemność 0,5 l, aczkolwiek im niższy segment cenowy tym większego znaczenia nabierają mniejsze opakowania. W segmencie ekonomicznym małe butelki do 200ml odpowiadają nawet za ponad 60% wolumenu tego segmentu. Ma to swoje odzwierciedlenie w rankingach rotacji. Najczęściej kupowane warianty wódek czystych to Żytniówka Czysta w opakowaniu 100 ml(segment ekonomiczny) i Żubrówka Biała w półlitrowej butelce(segment mainstream) – w 2017 r. każda z nich występowała na ponad 10% paragonów z tą kategorią. Do koszyków klientów często trafiały też Krupnik Czysty i Żołądkowa Czysta de  Luxe w półlitrowych opakowaniach, a także Żytniówka i Żubrówka Biała w pojemności 200 ml.

Od 2016r. obserwujemy na tym rynku wojnę cenową i już dawno ceny głównych SKU przekroczyły magiczny próg 20zł za butelkę 500ml. W efekcie traci na tym segment ekonomiczny, któremu ‘droższe’ marki zabierają udziały.

Znaczenie wódek smakowych w sprzedaży całej kategorii jest wciąż znacznie mniejsze niż wódek czystych, ale ich sprzedaż rośnie bardzo dynamicznie – w 2017 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na nie o 14% więcej niż w roku 2016.  Ta kategoria stale się rozwija. Z danym CMR wynika, że prawie co trzecia złotówka przeznaczona na wódki była wydana właśnie na jej warianty smakowe. W sklepach małoformatowych można już spotkać ponad 40 wariantów (więcej niż wódek czystych). W tej kategorii za ponad 70% wartości sprzedaży odpowiadają małe opakowania 100 i 200ml. W omawianym okresie 9 na 10 osób kupujących ten rodzaj alkoholu sięgało po butelki o pojemności mniejszej niż 0,5 l. Jeszcze w 2016 roku liderem w segmencie wódek smakowych były Lubelskie Smakowe, w 2017 uzyskują podobną pozycję jak Soplica Smakowa (27% udziałów w wartości sprzedaży). Trzecią marką w tym segmencie jest Żołądkowa Gorzka (21% udziałów w wartości sprzedaży) W okresie od stycznia do grudnia 2017 r. klienci sklepów małoformatowych najczęściej kupowali Cytrynówkę Lubelską w opakowaniu 100 ml (występowała na co dziesiątym paragonie z tą kategorią). W czołówce zestawienia najpopularniejszych wódek smakowych znalazły się też Żołądkowa Gorzka w wariancie tradycyjnym i z miętą, a także Wiśniówka Lubelska lub Soplica Orzech Laskowy (wszystkie w butelkach 100 ml).

Piotr Szczerbiński


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.