Wrzesień w sklepach małoformatowych do 300 m2

Według danych CMR we wrześniu 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 7,1% wyższa niż rok wcześniej, choć liczba transakcji nieznacznie spadła. W porównaniu z sierpniem 2019 r. obroty placówek małoformatowych spadły o 10%, a liczba transakcji zmniejszyła się o 8,5%.

Jak co roku w sklepach małoformatowych wraz ze spadkiem temperatur zmniejsza się liczba transakcji (a wraz z nią także wartość sprzedaży), bo klienci rzadziej wpadają tam po lody czy napój z lodówki. W 2019 r. letnie upały skończyły się wraz z początkiem września, co od razu przełożyło się na spadek sprzedaży m.in. napojów gazowanych (we wrześniu liczba transakcji była o 23% niższa niż w sierpniu), wody (spadek o 27%) i piwa (o 17%). Największe spadki (o ponad 50%) odnotowała jednak kategoria najbardziej wrażliwa na pogodę, czyli lody – jeszcze w sierpniu po mrożone przekąski sięgał o piętnasty klient przychodzący do placówki małego formatu, a we wrześniu już tylko co trzydziesty. Niższe temperatury i początek roku to czas kiedy do łask wracają tradycyjne słodycze czekoladowe, jak batony (we wrześniu wartość ich sprzedaży była o 27% wyższa niż w sierpniu), wafelki (wzrost o 22%) i rogaliki. Jak pokazują dane z paragonów, tego typu przekąski służą nie tylko do poprawy nastroju, ale też często są zamiennikiem lub dodatkiem do drugiego śniadania – w dni powszednie niemal co ósmy paragon z batonikami i wafelkami i co piąty z rogalikami przechodzi przez kasy w godzinach miedzy siódmą a dziewiątą.

Według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu we wrześniu 2019 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyniosła 14,86 zł i była tylko o 1,6% niższa niż w sierpniu. W porównaniu z wrześniem 2018 r. średnia wartość koszyka zwiększyła się o 7,8%, jednak wzrost ten to w głównej mierze efekt rosnących cen. Jedną z kategorii, za które klienci sklepów małoformatowych płacili we wrześniu znacznie więcej niż przed rokiem, jest cukier – wartość jego sprzedaży wzrosła o ponad 20% w porównaniu z wrześniem 2018 r., choć  liczba sprzedanych opakowań utrzymała się niemal na tym samym poziomie.

W placówkach małego formatu wciąż dynamicznie rośnie sprzedaż produktów wpisujących się we współczesne trendy żywieniowe związane ze zdrowiem, wegetarianizmem oraz z wygodą i oszczędnością czasu. W ujęciu rok do roku kilkudziesięcioprocentowe wzrosty zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości zanotowały takie kategorie jak musy owocowe, gotowe dania chłodzone czy roślinne zmienniki mleka. Urodzaj grzybów w polskich lasach przełożył się natomiast na wzrost sprzedaży octu – we wrześniu 2019 r. wartość jego sprzedaży była o ponad 50% wyższa niż przed rokiem.


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.