Trendy sprzedaży w sklepach małoformatowych w sierpniu 2021 r.

Jak wynika z danych CMR, w sierpniu 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 5,3% niższa niż przed rokiem, a liczba transakcji spadła w tym czasie o 7,9%. 
W porównaniu z upalnym lipcem br. zarówno obroty, jak i łączna liczba klientów odwiedzających sklepy małoformatowe do 300 m2 obniżyły się o prawie 7%. Największe spadki odnotowała kategoria najbardziej wrażliwa na wahania temperatur, czyli lody. W sierpniu 2021 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 30% mniej opakowań lodów niż rok temu i o 40% mniej niż w lipcu br.
Chłodny sierpień przyniósł także duże spadki w innych kategoriach wrażliwych na pogodę – w analizowanym okresie w sklepach małoformatowych sprzedało się o 23% litrów wody butelkowanej i aż o 33% litrów napojów gazowanych mniej niż w sierpniu 2020 r., co przełożyło się na spadki w ujęciu wartościowym odpowiednio o 20,5% i o 5% (w przypadku napojów gazowanych spadek wartości sprzedaży został ograniczony przez wzrosty cen związane z opłatą cukrową). Piwo, czyli kategoria, która 2021 r. nie może zaliczyć do udanych, w sierpniu znów musiało się zmierzyć ze  spadki sprzedaży – klienci sklepów małoformatowych kupili o 19% mniej opakowań piwa niż przed rokiem i wydali na nie o 17% mniej. W ujęciu rdr niewielki spadek w ujęciu wolumenowym dotknął nawet najdynamiczniej rosnącą część rynku piwa, czyli warianty bezalkoholowe. Wydatki na ten rodzaj piwa w porównaniu z sierpniem 2020 r. wzrosły jednak o 7%, do czego przyczyniły się w dużej mierze wyższe ceny piw smakowych, objętych podobnie jak inne słodzone napoje opłatą cukrową.
Sierpień 2021 r. nie był udany również dla mocniejszych alkoholi – sprzedaż wódek w ujęciu wolumenowym spadła o 12% w porównaniu z sierpniem 2020 r., co przełożyło się na spadek wartości sprzedaży o 4%. Wydatki na whisky utrzymały wprawdzie się na poziomie sprzed roku, jednak wina stołowe odnotowały spadek o 10%. 
Lepiej niż przed rokiem w sklepach małoformatowych sprzedawały się natomiast m.in. słodycze, szczególnie impulsowe (wydatki na batony czekoladowe wzrosły o 14% w porównaniu z sierpniem 2020 r.), dania gotowe oraz żywność dla zwierząt (wartość sprzedaży w ujęciu rdr urosła o niemal 5%).
W sierpniu 2021 r. klienci sklepów małoformatowych wydawali na zakupy średnio 18,18 zł, o 3% więcej niż w sierpniu 2020 r. i aż o 19% więcej niż dwa lata wcześniej. 

* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data