Wino w sklepie małoformatowym do 300m2

W sklepach małoformatowych do 300m2 kategoria alkoholi zdominowana jest przez piwa i wódki, ale wina też cieszą się niemałą popularnością wśród Polaków. Wino odpowiada za około 5% sprzedaży wartościowej w rynku napojów procentowych w sklepach małoformatowych do 300m2. Wino możemy podzielić na 3 główne kategorie: wino stołowe, wino deserowe, oraz wino wermut. W sklepach małoformatowych do 300m2 królującą kategorią są wina stołowe, które odpowiadają za około 80% sprzedaży wolumenowej. Najczęściej sprzedającymi się markami z tej kategorii są Carlo Rossi, Fresco, Kadarka. Rzadziej wybierane są wina deserowe i wermut, które sumarycznie odpowiadają za lekko ponad 20% sprzedaży wolumenowej wszystkich win według danych CMR. W tych dwóch kategoriach możemy wskazać cztery wiodące marki: Carlo Rossi Refresh, Martini, Marconi, Cin&Cin. Pod względem różnorodności asortymentu rynek w przeciągu 2 ostatnich lat rozwinął się i na półkach sklepów małoformatowych mamy coraz szerszy wybór win. Obecnie klient sklepu małoformatowego może wybierać średnio spośród 30 wariantów, z czego około 2/3 to wina stołowe. Polacy kupują zazwyczaj jedną butelkę wina na transakcję i wydają na nią około 20 zł. Przeważnie są to klasyczne pojemności 750ml lub 1000 ml, które sumarycznie odpowiadają za ponad 97% wolumenu sprzedaży wina. Na rynku pojawiają się również małe pojemności, jednakże na razie nie są szeroko dostępne w sklepach małego formatu. W miesiącach letnich klienci sklepów małoformatowych chętniej sięgają po wina aromatyzowane. Natomiast w grudniu obserwujemy wzrosty wolumenu sprzedaży wszystkich win o około 25%, co jest związane z okresem świątecznym. Marek Gorzkowski, Analityk danych sprzedażowych


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data