Sprzedaż jogurtów pitnych w sklepach małoformatowych i w supermarketach

Sprzedaż kategorii jogurtów pitnych w obu formatach sklepowych wykazuje zdecydowany trend rosnący w bieżącym roku. W mniejszych sklepach wzrosty wartościowe sprzedaży 2019 w stosunku do 2018 roku osiągają blisko 16%, w supermarketach wzrost jest niższy i wynosi niespełna 10%. Za te wzrosty w pierwszej kolejności odpowiada rosnąca liczba transakcji z zakupem tych produktów, w drugiej kolejności rosnący poziom średniej ceny za opakowanie. Sprzedaż jogurtów pitnych podlega znacznym wahaniom sezonowym, konsumenci częściej sięgają po butelki pet z mlecznym napojem (ten rodzaj opakowania jest dominujący, opakowania kartonowe cieszą się zdecydowanie mniejszym zainteresowaniem) w miesiącach wiosenno-letnich, rzadziej w okresie jesienno-zimowym.

Blisko 80% sklepów małoformatowych posiada w swojej ofercie jogurty pitne, średnio w pojedynczej  placówce konsument może wybierać spośród 9 różnych SKU. W przypadku supermarketów jogurty pitne znajdziemy w każdym sklepie należącym do tego formatu, a na półce znajduje się średnio aż 34 różnych produktów tej kategorii. Najczęściej występują one w opakowaniach o pojemności od 300 do 400 ml. Najbardziej popularne smaki to nieustannie truskawkowy oraz mieszanki owoców leśnych, ale producenci rozszerzają gamę produktową o nowości najczęściej bazujące na owocach egzotycznych (mango, marakuja, kiwi). W sprzedaży znajdują się również jogurty kierowane do wybranych grup klienckich, przykładowo firma Bakoma produkuje serię przeznaczoną wyłącznie dla mężczyzn i wyłącznie dla kobiet (Bakoma Men, Bakoma Women). Segment wpisuje się też w popularyzację trendu zdrowego trybu życia, na półkach znajdziemy produkty oznaczone jako BIO, czy bez laktozy. Wachlarz produktowy tej kategorii wzbogacają w tym roku również jogurty pitne typu islandzkiego skyr, produkowane w Polsce m.in. przez firmę OSM Piątnica (charakteryzują się wysoką zawartością białka i 0% tłuszczu).

Za prawie połowę sprzedaży wartościowej jogurtów pitnych w obu kanałach dystrybucji odpowiada jeden producent – firma Danone z markami Activia, Ale Pitny, Gratka. Pozostali liczący się gracze rynkowi to Bakoma, SM Mlekpol, Lactalis, OSM Piątnica. Warto odnotować niski udział wartościowy sprzedaży jogurtów pitnych pod markami własnymi (private label) w mniejszych sklepach (poniżej 1%) i umiarkowany patrząc przez pryzmat innych kategorii mlecznych w supermarketach (ok 5%).

W sklepach małoformatowych do 300m2 jogurty pitne osiągają szczyty sprzedażowe w godzinach porannych (ok. 25% transakcji odbywa się w godzinach 7-9) w zwykłe dni tygodnia (poniedziałek-piątek). W supermarketach rozkład sprzedaży kształtuje się odmiennie, rozkłada się równomiernie w godzinach 9-19, a pik sprzedażowy osiąga w sobotę podczas większych rodzinnych zakupów (ponad 20% transakcji). Do koszyków z jogurtami pitnymi najczęściej trafiają inne produkty mleczne (mleko, jogurty, serki), ale również różnego rodzaju napoje, czy słodycze.

Tomasz Rydzewski


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.