Analiza CMR: Sprzedaż w sklepach małoformatowych w czerwcu 2022 r.

sprzedaż w sklepach czerwiec 2022
Jak wynika z danych CMR Panel i Polskiej Izby Handlu, w czerwcu 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 7,9% wyższa, natomiast liczba transakcji spadła o 1,4% w porównaniu z czerwcem 2021 r.

W czerwcu obroty sklepów utrzymały się na podobnym poziomie jak w maju, choć liczba transakcji była nieco niższa. Wzrost wartości sprzedaży w porównaniu z czerwcem ubiegłego roku to efekt wyższych cen, ponieważ zarówno liczba transakcji, jak i liczba opakowań zakupionych produktów, była niższa niż przed rokiem. Średnia liczba opakowań w koszyku w czerwcu była niższa niż przed rokiem (a nawet nieco niższa niż w czerwcu 2019, czyli jeszcze przed wybuchem pandemii), jednak za sprawą rosnących cen średnia wartość koszyka była wyższa — w sklepach małoformatowych klienci płacili za jednorazowe zakupy 19,42 zł, czyli o 9,5% więcej niż w czerwcu 2021 r.

Czerwiec w sklepach — rośnie wartość, spada wolumen sprzedaży

W czerwcu wzrosła wartość sprzedaży niemal wszystkich kategorii, jednak w przeliczeniu na litry i kilogramy większość kategorii odnotowała spadki. Najmocniej spadła sprzedaż tych grup produktów, które najmocniej podrożały — kategorie o największym wzroście cen, jak olej, mąki, masło czy kawa mielona. Mimo upałów sprzedaż kategorii wrażliwych na pogodę, jak piwo, lody, woda czy napoje, w ujęciu wolumenowym była niższa niż przed rokiem, kiedy temperatury również były wysokie. W czerwcu 2022 r. sprzedaż wody czystej w ujęciu wolumenowym była o 10% niższa niż przed rokiem, sprzedaż piwa spadła o 4%, natomiast napojów gazowanych – o 3%. W ujęciu wartościowym sprzedaż piwa była jednak o około 5% wyższa niż przed rokiem, wydatki klientów na napoje gazowane były natomiast o 9% wyższe niż rok wcześniej.

Sprzedaż lodów niższa niż przed rokiem

Sprzedaż lodów w czerwcu 2022 r. była wprawdzie znacznie wyższa niż w maju, jednak w porównaniu z czerwcem 2021 r. sprzedało się o 19% mniej opakowań lodów impulsowych (wartość sprzedaży tej kategorii spadła o 6%) i o 13% opakowań lodów familijnych.

Spadki sprzedaży już kolejny miesiąc z rzędu notują wódki czyste – w czerwcu klienci sklepów małoformatowych kupili o 4% mniej litrów wódki niż przed rokiem, choć wydatki na tę kategorię zwiększyły się o ponad 5%. Wzrosło natomiast zainteresowanie „wódkami smakowymi”, które za sprawą mniejszej zawartości alkoholu, nie drożeją tak mocno, jak warianty czyste. W czerwcu 2022 r. w sklepach małoformatowych do 300 m2 sprzedało się ich o 12% litrów wódek smakowych więcej niż rok wcześniej.

Najwięcej klientów odwiedziło sklepy małoformatowe w środę przed długim weekendem związanym z Bożym Ciałem (15 czerwca), a także w upalny piątek będący jednocześnie ostatnim dniem roku szkolnego (24 czerwca), kiedy klienci potrzebowali orzeźwienia. Na co trzecim paragonie pojawiały się w tym dniu napoje, na co dwunastym lody, przy czym co trzeci klient sięgający po lody, nie kupował już nic więcej.

Elżbieta Szarejko, CMR

Artykuł został pierwotnie opublikowany na stronie Polskiej Izby Handlu.

* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.