Słodycze: Jak wygląda sprzedaż tej kategorii w sklepach małoformatowych?

słodycze sprzedaż w sklepach

Słodycze to duża kategoria w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Pod względem wartości sprzedaży plasuje się na czwartym miejscu po alkoholach, produktach tytoniowych i napojach, a jej udziały w wartości sprzedaży w placówkach małego formatu przekraczają 4%. Jednocześnie wartość sprzedaży tej kategorii w I półroczu 2022 r. w porównaniu wzrosła o około 10% w porównaniu do I półrocza ubiegłego roku.

14% paragonów zawiera przynajmniej jeden produkt z tej kategorii (YTD 06.2022). Jednak – jak podkreśla Przemysław Bojanowski, Analityk danych w CMR – konsumenci nie poprzestają na jednym produkcie, średnio na paragonie znajdują się dwa opakowania. A jest z czego wybierać. Na półkach przeciętnego sklepu możemy średnio znaleźć ponad 200 różnych słodyczy, i jak jest to o ponad 10 wariantów więcej niż w pierwszym półroczu 2021 roku.

Tak duża liczba produktów związana jest z tym, że słodycze to duża i rozbudowana kategoria. Można w niej znaleźć produkty dla dzieci, na specjalne okazje, prezenty, święta. Są wyroby czekoladowe i zbożowe, takie które można zjeść od razu po wyjściu ze sklepu i takie, które bardziej pasują na spotkanie z przyjaciółmi. Największy wybór konsument znajdzie wśród ciastek: około 50 rodzajów. Oferta czekolad i batonów czekoladowych zawiera powyżej 20 rodzajów. A po ok. 10: wafelki impulsowe, gumy do żucia, żelki i pianki oraz praliny. Na drugim biegunie znajdują się takie kategorie jak: krówki, galaretki smakowe czy sezamki. Tutaj średnio konsument znajdzie mniej niż 2 warianty.

Słodycze — co słychać w kategorii?

Kategorie z największą liczbą dostępnych wariantów zbieżne są z tymi o największej wartości sprzedaży. I pod tym względem 3 największe rodzaje słodyczy to: ciastka, batony czekoladowe i czekolady, z udziałami wartościowymi odpowiednio: 18%, 13%, 12% (pierwsze półrocze 2022). Jeżeli pod uwagę weźmie się liczbę sprzedanych opakowań to ranking największych kategorii ulegnie zmianie. Największą liczbą sprzedanych opakowań charakteryzują się batony czekoladowe (17%), ciastka „spadają” na drugie miejsce (15%), trzecie miejsce zajmują wafelki impulsowe (15%). Na kolejnych plasują się czekolady (8%) oraz gumy do żucia (7%).

Zmiany w poszczególnych rankingach wynikają z różnic w cenie. Jak wyglądają ceny ale w porównaniu za 100 gram? Nie od dziś wiadomo, że wychowanie dzieci często wiąże się z dużymi wydatkami. Również w kategorii słodyczy „najwyższe wydatki” wiążą się ze słodyczami dla dzieci. Według danych CMR, średnia cena za 100 gram produktu z tej kategorii wynosi już 20 złotych.  — W kategorii prym wiodą produkty Ferrero (jajka niespodzianki) oraz Mondelez (Secret Box). Wydaje się że zakup gum to stosunkowo niewielki wydatek, jednak w przeliczeniu ceny na wagę jest to druga najdroższa kategoria. 100 gram gum kosztuje około 14 zł. Wysoko plasują się również różnego rodzaju batony: owocowe: 9 zł, funkcjonalne: 7,6 zł, chłodzone: 7,2 zł, zbożowe: 6,1 zł. Zdecydowanie tańsze są wafelki impulsowe: 3,5 zł. Z kolei najniższą cenę posiadają krówki, toffi: 2,4 zł. Co ciekawe niewiele droższe są ciastka: 2,5 zł. Podane ceny dotyczą pierwszego półrocza 2022 i sklepów małoformatowych do 300 mkw. – podkreśla Przemysław Bojanowski.

Wafelki impulsowe, gumy do żucia, czekolady, cukierki funkcjonalne i odświeżające, batony czekoladowe oraz ciastka wszystkie te kategorie znajdziemy praktycznie w każdym sklepie. W każdym powyższym przypadku dystrybucja numeryczna przekracza 95%. Największą cierpliwością będą musieli wykazać się konsumenci szukający krówek oraz batonów owocowych. Zarówno krówki jak i batony owocowe znajdują się w około 1 na 5 sklepów małoformatowych do 300 mkw.

Słodycze — najpopularniejsze produkty

10 produktów z najwyższą wartością sprzedaży od stycznia do czerwca 2022 roku w sklepach małoformatowych do 300 mkw. to:

  • Kinder Bueno; wafelek 43 g,
  • Kinder Niespodzianka 20 g,
  • Merci Finest Selection Red 250 g,
  • Wedel Ptasie Mleczko waniliowe 360 g,
  • Milka Secret Box 14 g,
  • Ferrero Raffaello 150 g,
  • Prince Polo Classic XXL 50 g,
  • Kinder Bueno White 39 g,
  • 7 Days z nadzieniem kakaowym 60 g
  • 7 Days Super Max 110 g.

Jedynie w przypadku 3 produktów sprzedaż spadła w porównaniu do pierwszego półrocza 2021: Kinder Niespodzianki, Merci oraz Raffaello. Natomiast najwyższy wzrost zanotował Secret Box.

Słodycze — nowe trendy w kategorii

Jednym z rosnących trendów są słodycze skierowane dla wegetarian i wegan. W ostatnich 12 miesiącach pojawiło się kilka produktów, które zyskały uznanie na rynku. Warto tu wspomnieć o ciastkach Frank&Oli: Ciastka Marchewkowe 120 g, Brownie Miękkie Ciasteczko 50 g, Ciastka Jaglane 120 g. Powyższe produkty dostępne są w 10% sklepów detalicznych do 2 500 mkw. Drugą marką, która również oferuje produkty dla tej grupy jest: Dobra Kaloria. W jej portfolio znajdziemy wiele batonów. Podobnie jak w przypadku ciastek Frank&Oli dystrybucja batonów również oscyluje wokół 10%. Także marki oferujące „tradycyjne” słodycze starają się odpowiedzieć na powyższe oczekiwania. W portfolio Kopernika producenta pierników znajdziemy wegańskie Katarzynki, Haribo i Akuku produkują wegańskie żelki, a Sonko oferuje wegańskie Coolki Mocy – zauważa Bojanowski.

Cały artykuł można przeczytać na stronie magazynu Hurt i Detal.