Jednorazowe e-papierosy – przebój sprzedaży 2023

Jednorazowe e-papierosy to przebój sprzedaży 2023 roku. W skali dwunastu miesięcy ich sprzedaż wzrosła ponad dwukrotnie, osiągając wartość ok. 2 mld złotych.

Swój pochód sprzedażowy w sklepach spożywczych „jednorazówki” zaczęły od placówek niezależnych lub z szyldem tzw. miękkiej franczyzy. Jednak finalnie kluczowe dla ich obrotów stały się sieciowe sklepy convenience, w tym najpopularniejsze sieci sklepów spożywczych do 300 m2, saloników prasowych i stacji benzynowych. Poza sklepami ogólnospożywczymi ważne dla sprzedaży jednorazowych e-papierosów są też specjalistyczne sklepy z e-papierosami, których liczbę w Polsce podaje się już w tysiącach.

Czym są jednorazowe e-papierosy?

Jednorazowe e-papierosy są fabrycznie naładowane i zawierają olejek, dzięki temu mogą być używane od razu po zakupie. Przeznaczone są do jednorazowego użytku, nie można ich ponownie napełnić ani naładować. Olejek (nazywany liquidem) zawiera glikol polipropylenowy, glicerynę, substancje aromatyzujące (nadają one smak „jednorazówce”), a także nikotynę, choć oczywiście istnieją tak zwane e-papierosy „zerówki”, które jej nie zawierają. Na ten moment udział segmentu „zero-nikotyny” w rynku jest niewielki.

Z jakimi segmentami konkurują jednorazowe e-papierosy?

Poza jednorazowymi e-papierosami w ofercie sklepów znajdują się też tzw. pody – wkłady do e-papierosów w systemie zamkniętym oraz liquidy/płyny do e-papierosów w systemie otwartym. Jednak w 2023 roku te dwa segmenty wygenerowały wielokrotnie niższe obroty niż „jednorazówki”.

Za to ważnym segmentem produktów nikotynowych są wkłady po podgrzewaczy tytoni, których reprezentantami są takie marki jak Heets, Terea czy Neo. Nadal ważnym segmentem jest też tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Mimo rosnącej konkurencji ze strony wkładów do podgrzewaczy i e-papierosów największym segmentem pozostają papierosy, generujące ponad 70% obrotu produktami nikotynowymi. Jednorazowe e-papierosy w 2023 zdobyły około 4% z całości obrotów produktami nikotynowymi i zajęły 4. miejsce w rankingu segmentów o najwyższej wartości sprzedaży – za papierosami, wkładami do podgrzewaczy tytoniu i tytoniem.

Z czego wynikał sukces „jednorazówek” w 2023 roku?

W przeciwieństwie do podów z systemów zamkniętych „jednorazówka” jest kompletnym produktem, który można użyć zaraz po zakupie i nie troszczyć się, jaki wkład można użyć z danym modelem urządzenia (e-papierosa). Ceny „jednorazówek” w drugiej połowie 2023 skoncentrowały się w przedziale 28-29,99 zł, co również pomogło znaleźć chętnych do zakupu. W tym okresie już ponad 70% sklepów spożywczych miało w swojej ofercie jakąś „jednorazówkę”, a szerokość asortymentu wyniosła średnio aż 20 różnych wariantów na sklep. Szeroka oferta w sklepach wynika z kilku czynników. Jednym z nich jest popularność różnych wariantów smakowych. Klienci bardzo rzadko sięgają po warianty o klasycznym smaku tytoniu, za to najczęściej wybierają smaki owocowe. Najpopularniejsze to arbuz, jagoda, winogrono i truskawka. Wysoko w rankingach rotacji są też mięta oraz różne smaki „napojowe” i „słodyczowe”. Dostępne jest też całe bogactwo wariantów będących mieszankami różnych smaków.

jednorazowe e-papierosy sprzedaż producenci marki smaki
Źródło: CMR

Jednorazowe e-papierosy – najważniejsi producenci i marki

Rok 2023 przyniósł wielką różnorodność firm oferujących „jednorazówki”. W tym segmencie obecne są już firmy znane z produkcji standardowych papierosów, takie jak Philip Morris, British American Tobacco czy Imperial Tobacco. Jednak prym wiodą polscy przedsiębiorcy. W skali całego roku najwyższą sprzedaż osiągnęły firmy Aroma King i Evapify. Swój udział w torcie sprzedaży wywalczyły też takie firmy jak CK Complex, Linvo, Promotorzy, Oxy, Luna Corporate, Fusion Labs, Liquider Poland, HATD.eu, czy TTI Poland. Na ten moment markami o najwyższych udziałach w sprzedaży są Aroma King i Crystal.
Przy tym należy zauważyć, że fabryką praktycznie wszystkich „jednorazówek” sprzedawanych w Polsce jest jedno państwo – Chiny.

Kto kupuje jednorazowe e-papierosy?

Na podstawie analizy danych transakcyjnych można opracować profile osób kupujących daną grupę produktową. Porównując profile „starych” segmentów produktów nikotynowych, takich jak papierosy i tytonie, wyraźnie widać, że „jednorazówki” relatywnie częściej trafiają do osób młodych, do kobiet, klientów ponadprzeciętnie często kupujących produkty impulsowe i nowości; za to rzadziej do seniorów, mężczyzn, amatorów alkoholi wysokoprocentowych czy klientów kupujących marki z niskiego segmentu cenowego.

Jednorazowe e-papierosy: Perspektywy na rok 2024

Być może dwuletni rozbłysk „jednorazówek” w sprzedaży w sklepach spożywczych będzie miał swoją kulminację w okolicach sierpnia 2024. Należy zauważyć pewne wyhamowanie sprzedaży „jednorazówek” w ostatnim kwartale 2023. W bieżącym roku uwarunkowania prawne, wzrost świadomości klientów odnośnie do kwestii ochrony środowiska (elektrośmieci) i rozwój oferty z innych segmentów produktów nikotynowych może przekierować strumień transakcji do innych grup produktów, np. podów, płynów do e-papierosów, wkładów do podgrzewaczy, czy woreczków nikotynowych. Z drugiej strony producenci/importerzy „jednorazówek” wykazali się w 2023 roku wielką innowacyjnością, kreowali nowe warianty smakowe, kształty urządzeń, typy ustników czy stale polepszali inne parametry techniczne urządzeń. Tak też jak zwykle przyjdzie nam poczekać jeszcze rok, aby móc odpowiedzieć na pytanie czy „jednorazówki” to była tylko dwuletnia moda, czy też długofalowy trend w sprzedaży produktów nikotynowych w Polsce.

Hubert Hozyasz
hubert.hozyasz@cmr.com.pl