Analiza: Jak zmieniły się ceny w sklepach na Wielkanoc? Co zdrożało?

Przed świętami wielkanocnymi ceny w sklepach małoformatowych do 300 m2 powierzchni rosły – często w tempie dwucyfrowym, czasem nawet wysoko dwucyfrowym – w porównaniu z marcem 2021. Widać to w zestawieniu przygotowanym przez Centrum Monitorowania Rynku oraz portale Gazeta.pl i Handelextra.pl.

Wielkanocna kulinarna podstawa – jaja – w marcu były droższe o 10,3 proc. rok do roku. Inne kluczowe do przygotowania na przykład świąteczne produkty – jak mąka, masło, cukier i olej – podrożały jeszcze mocniej. Rok temu w marcu litr oleju rzepakowego wiodącej marki w badanych sklepach małoformatowych kosztował średnio 7,06 zł, teraz to już 10,70 zł.

Koszyk cenowy za marzec 2022 - nabiał i tłuszcze.

Rosły nie tylko ceny masła, ale także innych produktów mlecznych. Samo mleko (świeże) zdrożało o 14,6%, śmietana o 18,9%, ser żółty o 22,7%, a twaróg o 17,4%. Jak zauważa Elżbieta Szarejko z CMR,  margaryna do pieczenia – cukierniczy zamiennik masła – rok temu tuż przed Wielkanocą kosztowała około 2 zł za kostkę o wadze 250 gram, teraz to około 30-40 proc. więcej niż przed rokiem.

Więcej informacji znajdą Państwo w artykule opublikowanym na portalu Gazeta.pl.