Produkty z certyfikatem – ich sprzedaż w sklepach wciąż na niskim poziomie

produkty z certyfikatem sprzedaż w sklepach

Jak wynika z danych CMR, pro­dukty z certyfikatem bio są do­stępne w coraz większej liczbie sklepów małoformatowych do 300 m2, jednak ich udział w cał­kowitej sprzedaży nie przekracza nawet 1% — mówi Joanna Gackowska-Paszkiewicz, Analityk danych sprzedażowych w CMR.

W czwartym kwartale 2021 r. 2 na 3 sklepy małofor­matowe oferowały produkty z certyfikatem. Klienci mieli w tych sklepach możliwość wyboru średnio z 9 produk­tów bio. Najczęściej na półce w sklepie małego formatu można było znaleźć ekologiczne jajka, roślinne zamien­niki nabiału, soki i napoje czy jogurty.

Produkty z certyfikatem kupowane były zazwyczaj pod­czas większych zakupów. W czwartym kwartale 2021 r. średnia wartość paragonu, na którym się pojawiały, była ponad dwukrotnie wyższa niż średnia wartość wszyst­kich paragonów w sklepach małoformatowych. W ko­szykach, do których trafiały produkty bio, najczęściej pojawiało się mleko, masło, woda oraz soki, nektary i napoje niegazowane. Dużo częściej niż we wszystkich koszykach pojawiały się tam kategorie kojarzone ze zdrowym odżywianiem, tj. roślinne zamienniki nabiału, substancje słodzące alternatywne dla cukru, batony owocowe czy płatki zbożowe. Z kolei rzadziej niż zwy­kle na paragonie z produktami ekologicznymi mogliśmy znaleźć alkohole, produkty tytoniowe, wody smakowe czy napoje energetyzujące.

Jak wynika z danych CMR, produkty mleczne odpo­wiadają za ponad 20% wartości sprzedaży wszystkich produktów z certyfikatem bio w sklepach małoformato­wych do 300 m2. Z kolei w wartości sprzedaży wszyst­kich produktów mlecznych te oznaczone certyfikatem nie stanowią nawet 1%.

W 2021 r. w sklepach małoformatowych liderem wśród producentów sprzedających mleczne produkty z certy­fikatem była Bakoma, z wynikiem prawie 50% udziałów w sprzedaży. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat widać jednak znaczne wzrosty udziałów OSM Piątnica, która w 2021 r. zajęła drugie miejsce. W okresie od stycznia do grudnia 2021 r. najczęściej wybieranym produktem mlecznym z certyfikatem bio był Jogurt Bio naturalny w kubku 140 g Bakoma, który trafiał na ponad 20% pa­ragonów z tą kategorią. Niewiele rzadziej klienci sięgali po Mleko ekologiczne 1000 ml OSM Piątnica.

Produkty mleczne bio są znacznie droższe od ich odpowied­ników bez certyfikatu. W przypadku mleka jest to nawet dwukrotna różnica, ceny bio jogurtów naturalnych czy owocowych są wyższe o około 50%.

Joanna Gackowska-Paszkiewicz
Analityk danych sprzedażowych
Centrum Monitorowania Rynku

Materiał jest częścią artykułu opublikowanego przez Forum Mleczarskie.